lördag 20 februari 2010

Att bli ljugen för...

.... om och om igen, och ändå välja att tro på personen igen.

Att vara medberoende kan innebära att jag om och om igen väljer att tro på någon som har ljugit för mig. För varje gång vill jag så gärna tro på bedjanden om förlåtelse, att det aldrig ska hända igen.

Det kan innebära att jag söker mig tillbaka till det som gör ont, om och om igen. Fast jag någonstans inom mig vet att det här är inte bra för mig. Jag lägger handen på den heta plattan och bränner mig. Sedan lägger jag dit handen igen.

Den kan innebära att jag för varje brutet löfte har satt ett nytt ultimatum: Händer det här igen, då går jag! Men jag går inte. Det blir ett tomt hot. Ingen tror på mina hot om att lämna längre. Mina gränser har flyttats och jag tappar min tillit till mig själv. Jag skyddar inte mig själv, jag tar inte hand om mina egna behov.

Vem ska då göra det?

1 kommentar:

Ji sa...

Det finns beronde som vågar säga sanningen, inte bara erkänna när de blir ertappade.
Det är de som är tillfrisknande, på väg.

Att erkänna när du blivit ertappad räknar iallafall jag som att personen fortfarande är aktiv.

Peace