måndag 15 november 2010

Empati vs Medberoende

Flera personer jag pratat med har förstått det som att medberoende är detsamma som empati, eller tvärtom, om man inte är medberoende då visar man inte empati.

Inget kan vara mer fel! Att visa empati och medkänsla för sina medmänniskor är fantastiska egenskaper och något vi verkligen behöver mer av i samhället. Att ha förmågan att förstå andra personers upplevelser och känslor är en fin egenskap. Men vad är skillnaden mellan empati och medberoende?

Personligen tycker jag att skillnaden är denna:
* Empati och medkänsla kan jag känna och förmedla till människor utan att det blir på bekostnad av min egen hälsa och mitt eget välmående.
* Medberoendebeteende är när jag försummar mina egna behov till förmån för att ta hand om annan vuxen person och det blir på bekostnad av min egen hälsa och mitt välmående.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag ser det som att ha empati att känna Med en annan är inte att vara beroende av en annan.Medberoende blir ju att jag LEVER den andres känslor och till slut liv.Följden blir ju faktiskt att jag tar ifrån den andres möjlighet att härbärgera sina egna och ges möjlighet att välja att växa eller låta bli.Medberoende är att knarka på en annans liv.Empati är respektfullt vilket medberoende aldrig kan vara.Det är tufft att inse och jobbigt att arbeta sig ur och kräver stor ärlighet och inventering av sig själv men det går.
Devisen "lev och låt leva" är bra att ha som riktmärke.
Systern