söndag 5 december 2010

Yoga övning för att minska stress!

Som jag nämnt ofta tidigare så upplever många anhöriga hög stress vilket påverkar kroppen på många olika sätt, både fysiskt och psykiskt.
Därför bad jag Mattias Hagman, Gävle Yogaskola, om tips på enkel yogaövning för att hantera stress. Övningen är bra mot stress, huvudvärk och sömnbesvär.

Så här kommer den! Hoppas den kan vara till hjälp att känna större lugn och sinnesfrid!

Pranayama
Renande andning

* Ligg på rygg på en filt eller tunn madrass. Lägg en filt över dig så att du håller dig varm. Slut ögonen, vänd om möjligt handflatorna uppåt och sära på fötterna ca 2-3 decimeter. Låt kroppen slappna av och ligg stilla.

* Lugna andningen (3 djupa in- och utandningar).

* Bilda en cirkel med tumme – pekfinger (chin mudra).

* Andas in djupt, sakta och jämnt, från magen upp i bröstet.

* Håll andan i 3-4 sek.

* Andas ut djupt, sakta och jämnt.

* Fortsätt så länge tid finns (max 15 min, minst 5 min).

* Efter att du avslutat övningen, ligg stilla i några minuter (minst 3 min).
Med vänliga hälsningar

Mattias Hagman
Gävle Yogaskola
http://www.gavleyogaskola.se

Inga kommentarer: