onsdag 23 mars 2011

Botten upp av Lena Holfve

En bok jag rekommenderar som handlar om alkoholism och förnekelse, både hos alkoholisten och de anhöriga heter Botten upp av Lena Holfve.

Här är ett litet utkast ur boken:

"Genom att noga fundera igenom hur du mår kan du själv se hur långt du nått i medberoende. Jag skrev i förordet att boken vänder sig till dig som ofta tänker på någon. Hur ofta tänker du på NN, som du anser dricker för mycket? En timme om dagen? Tre timmar? Dygnet runt?

Börja med att anteckna hur mycket tid du ägnar åt att fundera. Försök därefter, dag för dag, att minska den tiden, som du stjäl från ditt eget liv utan någon som helst nytta. Alkoholism är en sjukdom som inte botas av dina tankar eller ens av din kärlek. Familj och anhöriga kan göra ALLT vad de tror är rätt och de kommer ändå inte att få kontroll över sjukdomen. Lika lite som vi kan kontrollera och operera cancer med kärlek, omsorg eller tankar hemma i köket."

Ett långt utdrag ur boken kan du läsa här: http://www.kulturpool.se/lena/utdrag.htm

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stort TACK för denna länk!! Jag har köpt hela boken och den gav mig svar på frågor som jag haft under 12 års tid!

Anonym sa...

Jag håller på nu och ska ge ut den som e-bok.
Är väl ute om nån månad.
Lena Holfve