söndag 12 februari 2012

Hjälp, min pappa är sjuk!

Äntligen har den kommit! Boken som jag fantiserat om men själv inte fått tummen ur. Nu har Jonny Karlsson skrivit boken för barn som lever med alkoholproblem i familjen. Boken har illustrationer av Louise Schou Lundh. Boken heter:  "Hjälp, min pappa är sjuk!"

Boken har skrivits först och främst för barn som lever eller har levt nära ett missbruk. Den förklarar alkoholismen på ett sätt så att ett barn kan förstå. Författaren Jonny har själv en historik av alkoholproblem och har saknat en sådan bok för att kunna förklara på ett enkelt sätt för sina barn om sitt problem.
Boken handlar om en alkoholiserad far och hans son, dom står varandra nära och älskar varandra, men sonen kan inte förstå varför pappa är så konstig. Jonny vill med boken visa att man kan faktiskt bli nykter och man kan leva med sjukdomen nykter om man vårdar den på rätt sätt.
För att läsa mer om boken, eller beställa den, klicka här: http://hjalpminpappa.wordpress.com/

En intervju med Jonny kan du se på Tv4 Play, här är länken: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=nyktra_alkoholisten_jonny_karlsson_skrev_barnboken_om_alkoholism&videoid=2155482

Jonny är även moderator på Beroendelinjens diskussionsforum som jag tillsammans med min kollega Totte har skapat. Här har ni länken till forumet om ni vill gå in där och läsa vad Jonny och andra har skrivit:
http://beroendelinjen.forum24.se/

/Carina

2 kommentarer:

Anonym sa...

Carina!
Din blogg gör mig stark, får mig tänka till.

Kramar L

Carina Bång sa...

Det värmer att höra!
Lycka till och ta hand om dig!
/Carina