onsdag 25 juli 2012

Om du är tyst tillräckligt länge...

...tror du problemet försvinner då?

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag har insett att jag är medberoende.Min man får all hjälp i världen själv vet jag inte vad jag ska göra för mig och barnen. Mår så dåligt så hälften vore nog.

Carina Bång sa...

Hej!
Ja, det är så vanligt och helt bedrövligt att de anhöriga kommer i skymundan när det gäller att erbjudas hjälp. Går din man på öppenvård eller är han på behandlingshem? Då brukar det ofta ingå anhörigdagar eller anhörigvecka. Kommunen kan också ofta erbjuda hjälp om man belyser hur viktigt det är även för de anhöriga.
Hoppas du hittar någon sorts hjälp!

Rockabilly Vicky sa...

kära anonym... du måste tyvärr aktivt själv söka hjälp, gå i terapi, söka stöd läsa Carinas blogg... du måste hitta dig själv i medberoendeinfernot... jag har varit där och vet idag hur jag ska klara mig undan det... jag måste fokusera på MIG och ingen annan... som medberonde spolas verkligheten ut med alkoholen och vårt eget självförtroende spolas med ut som en tsunami... säk hjälp... skriv här... läs här... gå mot ljuset och stanna inte i mörkret... vi finns här... det finns hjälp men tyvärr måste du som frisk medberoende med en alkholist söka den hjälpen själv... ingen ska sätta sig i ditt hål för då hjälper vi dig inte... men vi står med utsträckta händer och erbjuder dig vår kunskap om hur du ska ta dig ur katastrofen men DU måste göra allt jobb själv... KRAM

Anonym sa...

Blev slagen under min sambos perioder fick fly från mitt eget hem anmälde ingen brydde sig speciellt mycket till slut drog jag tillbaka anmälan då frågade en polis hur mår du....ensamheten är värst vill inte skämmas och skrämmas mer! Människan jag är tillsammans med fick flytta ut och var fri från spriten i 10 månader och allt var lugnt men nu under sommaren har helvetet börjat igen är livrädd att bli slagen igen skäms för att jag älskar någon som beter sig så!Så fin när han är nykter...men full så blir människan dr jekyll and mr hyde!

Ingenting försvinner i tystnaden det är bara att man inte vill dela sanningen med vem som helst så många som dömer.