torsdag 8 augusti 2013

Lycka nu - praktisk guide i mindfulness

Vilken fin och givande bok! Vill rekommendera "Lycka nu - en praktisk guide i mindfulness" av psykologen Titti Holmer.

Boken ger både kunskap och värdefulla självhjälpsövningar om hur man kan hantera stress, smärta, ångest, ilska m.m. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan vi påverka tillvaron, våra val och lägga ny grund för hur vi vill leva våra liv.

Jag tar med en liten enkel övning från hennes bok:

"Identifiera känsla:
Fråga dig själv: Vad känner du just nu? Vilken känsla? En känsla identifieras genom ett ord - dess namn. Om det är svårt kan du använda dig av uteslutningsmetoden:
Glad?
Intresserad?
Förvånad?
Ledsen?
Rädd?
Arg?
Skamsen?
Fylld av avsky eller äckel?
Kanske lite av varje? Ibland känns det ingenting, man är neutral. Men om du känner något just nu, vilken eller vilka av känslorna är det?
Beskriv hur det känns i kroppen. Notera för dig själv: Detta är sorg - så här känns det."

Idag har jag bestämt mig för att ha det som utmaning, stanna upp - identifiera känsla - sätt namn på känsla!

Vill ni göra den med mig? :-)

Allt gott!
/Carina

2 kommentarer:

Carina Bång sa...

Just nu känner jag mig lite rastlös. /Carina

Carina Bång sa...

Just nu känns det kul att det är en ny dag och solen skiner! :-)