söndag 21 september 2014

Övning - Livshjulet

Övningen som kommer är en kartläggning över dina olika livsområden och hur tillfredställd du känner dig inom olika områden i livet. Det kan tydliggöra vad som är viktigt att börja ta itu med och vilka områden som just nu fungerar bra. Hjulet nedan symboliserar olika livsområden.

1. Längst in i cirkeln skriver du siffran 0. Längst ut skriver du 10. Markera nu på varje bit hur tillfredställd du är med just den delen i ditt liv. 0 betyder att du inte är tillfredställd alls. 10 betyder att du är fullständigt nöjd med sin situation.
Exempel: Fritid. Jag tycker om att bergsklättra. Jag gör det cirka en gång i veckan. Mitt mål är att göra det 2-3 gånger i veckan, men det gör jag inte. Ibland är jag för trött och för att jag har för ont i mina knän. Jag sätter därför siffran 5 på fritiden. Jag motiverar det med att det som drar upp poängen är att jag har ett fritidsintresse jag tycker som jag utövar då och då. Det som drar ned poängen är att jag inte utövar det så ofta som jag önskar.

2.  Nästa steg är att se allt i sin helhet, balansen i ditt liv. Dra streck mellan alla punkter. Titta på cirkeln, tänkt dig att det är ett cykeldäck. I bästa fall är det runt, tjockt och jämt, då har du en bra balans i livet. Men oftast brukar det vara lite pyspunka på däcket eller så är det så obalanserat och guppigt att det till och med gör ont att cykla med det. Då kan man förstå att det tar mycket kraft att försöka få livet att rulla smidigt.

3. Välj nu 1-2 av dessa delar i livet som du anser är allra viktigast att börja jobba med. Skriv ned dem i en anteckningsbok. Exempel: Fritid, Nuvarande siffra: 5

4.  Skriv sedan ned vad du behöver göra för att höja ovanstående livsområden med ett steg. Exempel: Fritid har jag bedömt som 5. Hur ska jag nu göra för att höja det till en 6a? Jag kan till exempel gå till en läkare och undersöka knäna  samt boka in mina klättringar tidigare på dagen, när jag inte är lika trött.


Vilka områden vill du förbättra? Vad är ditt första steg?

Lycka till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter vettigt, jag ska testa! Tack!