tisdag 7 oktober 2014

Vill du förbättra kommunikation med missbrukaren?



Vill du förbättra kommunikation samtidigt lära dig sätta gränser för din anhörige med ‪#‎alkohol‬-, ‪#‎narkotika‬ eller ‪#‎läkemedelsmissbruk‬? I november hålls en helgkurs i CRAFT (del 1) för dig som är ‪#‎anhörig‬ (‪#‎medberoende‬) till en person med missbruksproblematik.
Tidigare kursdeltagare uppgav att INNAN kursen bedömde de att deras kommunikation med missbrukaren på en skala mellan 1-10, (där 1 var mycket dålig och 10 mycket bra) i genomsnitt låg på 4,3. EFTER kursen ...höjdes deras bedömning av hur kommunikationen med missbrukaren fungerade till 7,1.
Om du känner att du försökt övertalat och övertygat din närstående till förändring men att aldrig når fram så erbjuds du på kursen alternativa kommunikationssätt. CRAFT (Community Reinforcement Approach and Family Training) är ett vetenskapligt program för anhöriga till personer med ‪#‎missbruk‬.
Tidigare utvärderingar från kursdeltagare:
”Jag och min son har aldrig tidigare kunnat prata om hans missbruk, men idag kan vi diskutera på ett mer naturligt sätt, utan att hamna i bråk”.
"Jag klandrar inte längre mig själv för mitt medberoende, utan har i stället börjat jobba med att förändra mitt tankesätt och mitt agerande. Jag har lärt mig att sätta gränser".
"Förut kunde jag bli panikslagen, och han hamnade automatiskt i försvarsposition. Nu håller jag mig lugn och kan förklara hur jag tänker och känner på ett helt annat sätt, och då möter han mig med samma förstånd".
"Min dotter har nu varit ren i 3 månader, och jag tror att det delvis har att göra med att vi möter varandra och kommunicerar på ett annat sätt än tidigare".
Sista anmälningsdag till kursen är lördagen den 1/11.
Information och anmälan görs via denna länk:https://dinkurs.se/appliance/?event_id=24713
Välkomna!
/Carina

Inga kommentarer: