fredag 20 mars 2015

Negativ vs. positiv feedback

Många människor är missnöjda därför att chefen eller partnern eller någon annan "aldrig" ger någon positiv feedback. De flesta mår dåligt av detta och börjar fundera över om de endast gör saker som är fel, eller om det de gör egentligen inte är bra nog. Det är ju naturligtvis tråkigt att inte få bekräftelse varken på arbetet eller i privatlivet. Det skulle verkligen kunna vända en tråkig dag till en rolig dag!

Men, frågan är också, hur duktiga är vi på att ge oss själva positiv feedback? Se våra egna styrkor? Vara tacksamma för våra egenskaper som hjälper oss framåt? Bekräfta våra egna bedrifter? Det behöver inte göras högt. Man kan tänka det. Man kan skriva det.

Sanningen är att de flesta av oss inte är speciellt bra på att ge oss positiv självkritik. Däremot så är vi mycket duktiga på att ge oss själva negativ kritik. Man brukar säga att för varje negativ kritisk kommentar så behöver man tio positiva kommentarer för att väga upp det negativa. 

Det är som om vi har en tjatig papegoja som sitter på axeln och hackar.
"Jag klarar aldrig det där", "Jag är så korkad, hur kunde jag göra så där?", "Vem tror jag att jag är, det där är inte min grej", "han kommer aldrig att gilla en sån som jag". 

Vår negativ kritik mot oss själva kan även lätt bli självuppfyllande. Om man om och om igen tänker att man inte klarar någonting, så gör man inte det till slut.

Om du känner igen att du har en negativ papegoja på axeln och inte ha börjat ännu med att se och formulera dina egna styrkor, börja göra det nu! Skriv gärna ned dem varje dag, sådant du gjort/sagt/känt/tänkt/hanterat/fixat/kommunicerat under dagen som du är nöjd med. I slutet av veckan kan du läsa igenom allt och se alla dina styrkor! En må bra-övning som förhoppningsvis kommer att hjälpa dig. Låt dig själv blomstra! :)

Känner du någon annan som behöver tänka mer positiva tankar om sig själv! Dela vidare inlägget!

Du är bäst!
/Carina

Inga kommentarer: