tisdag 18 oktober 2016

SNART ÄR DEN HÄR - "Du är viktig" - Min nästa bok för anhöriga!

Snart är den på väg! Min nästa bok Du är viktig! - Till dig som är anhörig till en person med alkohol- eller narkotikaproblem finns i bokhandeln i slutet av november!



Klicka här om du är intresserad av att läsa 
mer om boken eller göra en beställning!


Utdrag ur Du är viktig!: 

Malin suckar djupt och blåser ut luften hårt genom munnen: ”Allt jag försökt göra tidigare - inget har fungerat. Tjat, övertalning, försökt rädda, givit pengar, vara tyst och låtsas som ingenting, ringa runt till myndighetspersoner och många fler. Det finns inte ett samtal jag inte har ringt. Inget har hjälpt. Inget.”  

Det finns många olika beteenden som inte främjar förändring. Ett av dem är att inte säga något alls. Att tysta ned problemen, låtsas som ingenting eller försöka förminska dem. Den anhörige går i stället och lider i det tysta och hoppas att den närstående med problem ”ska växa upp” eller på egen hand förstå att denne skadar sig själv och andra. Men andra människor är inte tankeläsare. Signalen blir snarare att det inte är något problem alls eftersom att ingen märker eller säger något. Det kan tolkas som att ingen bryr sig. 

Ett annat exempel på icke-fungerande kommunikation är när man uttrycker sig sarkastiskt, elakt, nedsättande, skambeläggande, kanske skriker och hotar. Det kan också hända att man blir våldsam mot personen som är påverkad. Av förståeliga skäl kan man som anhörig känna sig bitter och förbannad efter en lång kamp med många besvikelser. Men om man vill se en positiv förändring, då bidrar inte ovanstående strategier. I stället kan man räkna med att mötas av försvar, förnekelse och motattacker från sin närstående som man oroar sig för. Förr trodde man på konfrontativa metoder och på att dessa skulle bryta ned försvaret och förnekelsen hos den beroendesjuke. Tack och lov har man insett att det inte är vägen framåt och att det snarare leder i helt motsatt riktning. 

Om man vill att någon ska lyssna på det man vill förmedla, så måste man få mottagaren att förstå att man vill denne väl. Att man har goda avsikter. Att det är kärlek och omtanke som är grunden till det man säger. 

En viktig grund för all kommunikation - är att lyssna. Det här kan verka självklart, men hur enkelt det nu än kan låta, så kan det ibland vara en riktigt utmanande konst. Som anhörig kan man i vissa fall vara mer intresserad av att få ge råd, att erbjuda lösningar på problemen, att undervisa den man håller kär om vad som är rätt och fel eller vara mer inriktad på att få den andre att förstå det man själv vill säga. Detta gör att det kan vara svårt att höra vad den andra säger. En första övning för att förbättra kommunikationen med den du bryr dig om, är att inte säga så mycket alls. Lyssna istället, nicka, bit dig i tungan när du är på väg att ge råd eller förmaningar. Försök i stället att förstå vad din närstående verkligen menar med det denne säger. Vad upplever personen, hur känner och mår den här personen när den säger så? Vad är det personen vill ha sagt? Ett sätt att dubbelkolla att du verkligen lyssnat och förstått, är att repetera en liten del av det personen sagt.

Jag ser verkligen fram emot publiceringen av "Du är viktig!". Jag hoppas att den kan bli ett stöd för många anhöriga!

/Carina 

Inga kommentarer: