tisdag 10 april 2018

Vad tror du om den här knepiga situationen? Din hjälp behövs!


Nu hoppas jag att vi med gemensamma krafter kan brainstorma idéer på hur man kan lösa detta relativt vanliga problem för föräldrar till ung vuxen med beroendeproblem. Jag ber er om hjälp, för det här är en knivig situation för många föräldrar och det är inte alltid lätt att se hur man ska göra. Det finns inget rätt eller fel. Olika lösningar fungerar i olika familjer. Men det är värdefullt att få höra olika alternativ och perspektiv!

Så snälla, skriv tips och idéer om hur du tycker man ska lösa det här problemet. (Din kommentar kommer publiceras i inlägget på min FB-sida Coaching & Litteratur på anhöriga till personer med beroendeproblem. Vill du vara anonym så kan du också maila mig på info@carinabang.se så skriver jag in kommentaren i efterhand). Det här är ett sådant vanligt dilemma, så därför tar jag upp det till diskussion. 


Det här är situationen: 

Föräldrar har köpt lägenhet till unga sonen/dottern (Ålder ca 18-26 år). Det är föräldrarna som står på lägenheten och har det juridiska ansvaret.

Son/dotter använder narkotika, betalar inte hyran då pengarna går till droger. Om föräldrarna säljer lägenheten så blir sonen/dottern hemlös. Alternativt så får hen flytta hem till föräldrar igen. I det sistnämnda fallet finns då risken att son/dotter som är aktiv i missbruk bor hemma. 


Vad tycker du att föräldrarna ska göra? 



Inga kommentarer: