lördag 6 mars 2010

Att prata minskar skam!

Som anhöriga är det vanligt att känna skam och skuld. Är det mitt fel att alkoholisten dricker? Vad skulle jag har gjort annorlunda? Det är mitt misslyckande att personen använder droger. Vad skulle andra tänka om mig om de visste hur det egentliggen ligger till? Vad skulle andra personer säga om mig om de visste hur jag egentligen har det hemma?

Ofta försöker vi hålla problemet så hemligt som möjligt. Vi tror att vi är ensam i situationen. Att ingen annan skulle förstå.
Det förstärker skammen. Våga prata med någon! Välj en klok vän, släkting, terapeut, gå på anhörigmöten (Alanon mfl) och våga berätta om din situation! Genom att prata med andra så minskar känslan av skam. Förmodligen kommer du också upptäcka att många fler än du någonsin trott har erfarenhet av precis samma problem. Alkohol- och drogberoende i sin anhörigkrets.

Om du känner att prata med någon är ett för stort steg, gå gärna in på Beroendelinjens diskussionsforum där du anonymt kan skriva om dina tankar och känslor och få stöd från andra i liknande situation http://beroendelinjen.forum24.se/beroendelinjen.html.

Ta modet att prata! Du kommer troligen möta mer förståelse än vad du någonsin trodde!

1 kommentar:

Anonym sa...

http://crashdown-tinna.blogspot.com/