fredag 10 september 2010

Kontrollbehov 2

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om kontrollbehov. Här kommer fortsättning på temat kontrollbehov.

Vad fyller kontrollbehov för funktion hos den medberoende? Tidigare har jag skrivit att kontrollbeteendet blir ett sätt att försöka minska egen ångest. Jag tror att det är ett starkt skäl till att kontrollera, jag försökar minska min egen ångest genom att antingen hitta bevis för att jag har rätt eller fel.
Det är också ett sätt att försöka skapa tryggethet, försöka ligga steget före för att sedan kunna agera utifrån det. Problemet är bara att som anhörig kan man aldrig ligga steget före missbrukaren. Man ligger alltid några steg efter. Så det blir en kamp som man är dömd att förlora och dessutom förlorar vi mycket energi och tid att upphålla oss vid detta. Kontrollbehov och ångesten kan dessutom ta sig i fysiska uttryck, som hjärtklappning, handsvett, skaka i kroppen, ända fram till att man har fått kontrollera det man tror sig behöva kontrollera. Då kan man slappna av. Tills nästa gång man måste kontrollera...

Hur hanterar man sitt kontrollbehov? Hur blir man fri från kontrollbehovet? Skriv gärna tips och svar i kommentarerna. Dela med er! Jag är säker på att tipsen kan hjälpa andra läsare!

Här kommer några tips:
- Försök bryta tankemönstret med att aktivera dig med något helt annat. Gärna något som kräver hela din tankeenergi!
- Våga stå emot kontrollbehovet, stå ut med ångest och oro och öva på TILLIT. Tillit till att du kommer få veta det du behöver veta ändå. Tillit till att du redan besitter kunskap och erfarenhet som gör att du vet sanningen. Tillit till din egen magkänsla.
- Observera dig själv, när ökar ditt kontrollbehov och när minskar kontrollbehovet. Vad kan du lära dig av det? Vad triggar igång ditt kontrollbehov?

1 kommentar:

Millan sa...

Letar ständigt efter hjälp med mitt kontrollbehov..har stoppat mig själv just nu med att be honom byta sitt lösenord...
Har skickat efter din manual förra gången jag lämnade honom..men vet inte om den gjorde mer nytta än förstärkte mig just då-... kanske ska ta tag i den igen..just nu mår jag verkligen dåligt...

Har två bloggar..en gammal
www.naussika.blogg.se

och den jag skriver i nu
www.todeathdouspart.blogg.se

Det jar är rädd för nu...när han vet .. nu när jag tror jag satt det sista ultimatumet..är att det jag fasar för mest kommer att hända..att han inte slutar..att jag flyttar..att han överger mig och säger att han inte vill mer..
Tappar fotfästet totalt då...