onsdag 6 april 2011

Har du rädslor som hindrar dig?

Ibland kan vi se 1000 skäl till varför en förändring skulle vara bra. Och ändå gör vi den inte. Ibland kan vi inte förstå varför vi inte tar tag i saken och gör det, när vi ser hur många vinster det skulle betyda.

Något som kan fälla krokben för oss är våra rädslor. När vi inte tar itu med rädslorna drar vi ut på tiden, är osäkra och ibland blir det väldigt negativt för oss. Därför kanske vi trasslar in oss i saker vi egentligen inte vill göra eller vara med om, något vi egentligen skulle vilja förändra, men inte vågar.

Har du rädslor som hindrar dig från att göra en förändring du egentligen ser massor med fördelar med?

Ett tips kan vara att skriva ned alla rädslor du kommer på i en lång rad på ett papper. Sedan går du igenom dem och funderar: Är den här rädslan verkligen riktig? Är den verkligen en fara? Om det inte är det, då kan du styrka den. Om det verkligen är en rädsla, fundera på vad du behöver göra för att komma till rätta med den. Vad är du verkligen rädd för? Vad är sannolikheten för att det du är rädd för verkligen kommer att hända? OM det i värsta fall händer, hur skulle du i sådana fall kunna hantera det? Bredvid rädslan skriver du sedan ned din åtgärdsplan för detta. Här kan det ibland behövas viss research.

Ex. Rädslor
Tänk om jag inte klarar mig ekonomiskt  - Ta kontakt med ekonomisk rådgivare för hjälp. Hitta ett extra arbete på helger.

Tänk om han börjar dricka mer - Det är inget jag kan råda över. Bara han kan bestämma om han ska dricka mer eller mindre. Om detta händer - då markerar jag tydligt att jag inte vill umgås med honom när han är påverkad och gör något annat av min tid i stället.

Har du rädslor som hindrar dig och vad skulle skillnaden för dig vara om du inte var rädd för detta?

Skriv gärna och berätta, jag blir så glad när jag får mail och kommentarer från er läsare, då vet jag att ni finns där ute och det motiverar mig att skriva mera! :-)

2 kommentarer:

livia sa...

JA, fortsätt skriva, läser ofta och det funkar som en livlina när allt känns geggigt.

Otroligt bra med en massa övningar,då kommer man inte ifrån att det faktiskt måste till handling för att det ska ge andra resultat. Jättebra tillfrisknads blogg!!
Tack och kram

Unknown sa...

Hej. Jag blev så glad att jag hittade tillbaka hit. Det känns oerhört värdefullt för mig att få läsa och känna mig delaktig. Är just nu inne i en process, där jag känner att jag behöver så mycket tankar, ideér som helst för att komma vidare.
Rädslor är det som stoppat mig, på alla tänkbara sätt.
Att inte känna sig behövd, att inte vara älskad, att vara ensam, utelämnad är mina största!
Skulle jag kunna lämna dem, skulle jag få ett nytt liv!