fredag 4 maj 2012

Fortsättning Lelas insikter! Del 3

Gästskribenten Lelas skriver i denna blogg sina olika insikter hon har fått av att leva nära en person med alkoholproblem. Här kommer del 3!

Ombytta roller

Vi hade just ätit middag framför tv’n, en helt vanlig vardagskväll.
Själv dricker jag inte kaffe, men maken är desto större kaffeälskare. Sedan han kom hem från behandlingshemmet dricker han mängder med vanligt bryggkaffe, i tillägg till alla koppar som görs med vår espressomaskin.
Så, efter maten vid tv’n är det en självklarhet att maken går ner till köket och kokar kaffe.
Jag ropade efter honom: ”Du, sätter du på lite tevatten till mig? Och – ta med dig en chokladkaka upp också!”
Svaret jag fick var ”Du har ju choklad där uppe redan!”
”Va? Det har jag väl inte? Var då?”
”I din skrivbordslåda, den översta. Tror du verkligen att du kan hålla dina gömmor hemliga för mig? Och har du sjunkit så långt in i ditt beroende att du inte själv minns var du har gömt din choklad?”
Ja, vi har kommit dit. Vi kan skratta åt eländet nu. Hjärtligt. Tillsammans.

/Lelas, tillfrisknande medberoende och lyckligt gift med en just idag nykter alkoholist

Inga kommentarer: