torsdag 15 november 2012

Spara energi och tid!

Som ni vet så lever anhöriga under hög stress och oro. Ibland under lång tid och det leder till ytterligare psykiska och fysiska problem. Vissa anhöriga utvecklar symtom som tyder på post traumatisk stress och det finns även risk för depression. När man kommit så långt, då har man ingen energi till något. Det finns ingenting man orkar, knappt se till att man får mat i magen.

Men det behöver inte gå så långt. All stress och press kan helt enkelt gör att energin för dagen redan är slut vid lunch. För mig har det varit till hjälp att se min energi i form av ett timglas. När jag mår bra så finns det 100 % energi i mitt timglas när jag vaknar och det räcker hela dagen, till allt jag förutsatt mig. Men dåliga dagar, då kanske jag vaknar med 30 % energi kvar i timglaset. Då vet jag, idag kommer jag inte hålla för mer än 30 %. Då måste jag göra allt jag kan för att minimera energiåtgången den dagen och se till att vara hemma tidigt för att sova.

Min förhoppning är att vi (ni som läser detta inlägg och jag) ska slå våra kloka huvudet ihop och skriva ned här hur man kan göra för att spara tid och energi.

Jag börjar med några idéer här och jag hoppas att ni kan fylla på med kommentarer och fler idéer. Jag växlar mellan idéer som kan användas privat eller i arbete. Hoppas vi kan hjälpas åt att hitta nya vägar för att spara tid och energi!

- Avboka fysiska möten och boka telefonmöten i stället.
- Avboka telefonmöten om det går att maila om det i stället.
- Ta hjälp från en granne, med praktiska saker eller kattvakt/hundvakt (http://www.grannar.se/)
- Matkasse hemkörning
- Bara köpa kläder som inte behöver strykas
- Bada varmt med doftljus (både avslappnande och får energi senare)
- Rombat (en av mina bästa investeringar. En robot dammsugare som dammsugar medans jag är på jobbet ;-)
- Hmmm... Vad mer?

Det var nog allt jag kom på just nu, återkommer när jag kommer på mer. Fram tills dess så hoppas jag att ni kommer på flera idéer och skriver här!

-------------------------------------------------------------------
Tycker du om den här bloggen? Kan innehållet hjälpa dig eller andra som du har nära?

Det är min förhoppning! I sådana fall, längst ned på sidan kan du klicka på länken "Anslut dig till den här webplatsen". Du kan välja om du vill vara anonym eller offentlig.

Välkommen! :-)

/Carina

1 kommentar:

Piedra sa...

Bra lista du skrivit. Jag kom på en sak till som kan ta mycket onödig tid och kraft. Så en punkt till på listan kunde vara:

- Ta bort (s k) vänner som tar tid och kraft, och där man inte får någonting tillbaka.