lördag 1 december 2012

Tuff kärlek

Tuff kärlek. Har ni hört det uttrycket förr? Det sägs att tuff kärlek är det man ska förmedla till missbrukaren. Men vad är egentligen tuff kärlek? Hur tolkar ni det? Skriv gärna i kommentarerna och berätta era åsikter och erfarenheter om detta!

Som jag tolkar tuff kärlek så innebär det:

* Att tydligt förmedla sina värderingar, vad man tycker är okej eller inte.
* Att stå för sina egna värderingar och eventuella ultimatum och aldrig rucka på dem.
* Vara tydlig i sin kommunikation och inte dalta.
* Inte acceptera det som inte känns bra för än själv.
* Inte ta de negativa konsekvenserna av missbruket åt personen med alkohol- och drogproblem.
* Låta missbrukaren själv ta konsekvenserna av missbruket.
* Att inte låta sig tro på missbrukarens lögner, utan tro på det man ser.

* Att stödja personen med beroendeproblem när denne gör en förändring för att bli nykter och drogfri. (Exempelvis när denne går in i behandling, deltar i AA/NA-möten m.m.)

Vad innebär "tuff kärlek" för er?

/Carina

5 kommentarer:

per sa...

Din beskrivning är bra.
Ville bara säga hej och tack för en bra sida, hittade just hit.
Tack!

Anonym sa...

Hej Carina! Läser din sida ofta och regelbundet. Sidan är så bra. Adventshälsningar!

Carina Bång sa...

Tack! Blir så glad när ni skriver!
/Carina

Susanne sa...

Jag håller med om din beskrivning.Men att det ska vara så fruktansvärt svårt att utföra det, jag klarade inte av det förrän jag liksom hade fått nog och inte orkade längre...det tog 19 år. Jag sa saker som jag menade för stunden luddade in allt jag sa, skällde först men i slutet av meningen så hade jag i princip tagit tillbaka det jag sagt.

Men efter dom åren så orkade jag inte längre och det ledde till en förändring för oss båda, jag förstod att jag var medberoende och efter två år av mycket strul och många gånger som han var nära att dö av sitt missbruk så fick han oxå nog. Nu lever vi ett liv tillsammans igen utan misssbruk sen 1 år och 4 månader på helt andra villkor och det är helt underbart :)

Anonym sa...

Jag lever med en alkoholist som nyligen sökt hjälp genom AA. jag ör tveksam till om han innerst inner verkligen tycker att han behöver hjälp, eller om han gör det för att jag ska lugna ner mig. Men det jag undrar är hur man stöttar, rent konkret. Innerst inne känner jag att om jag slappnar av, säger att jag är glad för hans skull så kommer han se det som att jag är svag och att han kan börja dricka igen. Tacksam för råd. /P