lördag 27 juli 2013

Utdrag ur boken "Släpp kontrollen - Vinn friheten"


Utdrag ur boken ”Släpp kontrollen – Vinn friheten” För anhöriga påverkade av missbrukets konsekvenser, av Carina Bång.

* Obs! Angående tidigare inlägg då boken var slut på bokhandeln. Nu kan boken beställas på Adlibris igen! *
Ulla har varit gift i över 20 år med en man med alkoholproblem. Efter många uppslitande år där alkoholen påverkat relationen och Ullas fysiska och psykiska hälsa, så kom hon till en gräns. Hon ger ett självsäkert intryck även om hon låter lite resignerad när hon berättar om vilka tankar som ledde fram till uppbrottet.
"Jag försökte under många år förneka min mans alkoholberoende. Men till slut kunde inte ens jag förneka det längre. Jag levde med det under många år. Åren gick och för varje 10-årsperiod ställde jag mig frågan om jag kommer att stå ut i 10 år till. Men plötsligt fick jag nog. Det kändes som att jag inte kunde stå ut en enda dag till. Det var när jag fyllde 50 år. Då kom insikten som från en klarblå himmel. Nu tar jag inte mer! Det måste bli ett slut. Jag insåg att det gamla ordspråket ’Kärleken övervinner allt’ inte var sant. Jag höll på att gå under och måste rädda mitt eget liv.”
Precis som den beroende så kan den anhörige nå sin botten. Man orkar inte mer och det måste bli en förändring. Det kan ha gått så långt att man ibland väger mellan liv och död. Till slut kan det vara av ren överlevnadsinstinkt man väljer att göra en förändring. Vändpunkten kan komma gradvis eller så är det en dramatisk händelse som gör att man kommer till ett beslut om förändring. Ibland kan det vara så att man väntar på att få en ”ursäkt” för att lämna eller bryta kontakten. Egentligen har man bestämt sig sedan länge, men tror att beslutet måste föregås av en situation, en anledning, som rättfärdigar beslutet.
 
 

 

Inga kommentarer: