söndag 9 augusti 2015

Vad motiverar människor, och inte?

Här kommer en liten mini-kurs! :) Ofta undrar vi varför en person med missbruk inte slutar, när det så uppenbart förstör område efter område i deras liv. Varför ser de inte allt de har att vinna på en förändring?

Å andra sidan har jag tänkt på det 1000 gånger när det gäller mig själv också. Varför motionerar jag inte 3 ggr/v när jag vet hur bra jag skulle må av det, och hur trött jag blir och hur ont i kroppen jag får när jag inte gör det. Och ändå stannar jag kvar, kanske gör några sporadiska försök, men minska grej gör att jag hitta undanflykter att inte göra det just idag.

Tänkte visa en modell som kan vara till hjälp att förstå en del av begreppet motivation. Detta kommer från MI-Motivational Interviewing (Motiverande Samtal)


3 KOMPONENTER I MOTIVATION:

 
1) Vilja - Hur viktigt tycker den här personen att förändringen är?
2) Kunna - Hur hög tilltro känner personen till sin egen förmåga och kompentens att eventuellt göra en förändring, om den skulle vilja?
3) Hur beredd, hur redo är personen att faktiskt börja ta stegen som krävs för att göra den här förändringen?

Drömscenariot är att man känner att man har fullpott på alla dessa områden. Då ökar sannolikheten mycket att en förändringen är nära.

Men ofta är det inte så. I det ena alternativet nedan så ser ni att VILJA är starkt men KUNNA är lågt. Personen vet att den här förändringen är jätteviktig, men tror sig inte ha förmåga att klara av det. Den ser framför sig ett misslyckande. i det här läget kan personen bli uppgiven. Kanske har den försökt flera gånger förr men det har inte fungerat. Det här gör att personen inte blir speciellt REDO att sätta igång med en förändring igen.

Det andra alternativet så är VILJA lågt. Personen tycker inte att det här är ett problem. Det finns ingen anledning att göra en förändring om det inte behövs. Andra personer kanske ser uppenbara problem, men personen själv tycker att det funkar bra som det är. Personen kan vara säker (KUNNA) på att hon/han kan göra förändring om de vill. Men de vill inte. Det gör att man inte heller blir speciellt REDO för förändring.

Känner ni igen er? Gällande någon förändring ni funderat på att göra eller som andra påtalat att ni borde göra? Eller känner ni igen er närstående med missbruk i denna modell?

 



Allt gott!
/Carina

Inga kommentarer: