onsdag 31 augusti 2016

Dina personliga rättigheter!

+ Jag har rättigheten att be om det jag vill ha.
+ Jag har rättigheten att tacka nej till förfrågningar eller krav som jag inte kan mäta upp till.
+ Jag har rätt att visa mina känslor, positiva som negativa.
+ Jag har rätt att ändra mig.
+ Jag har rättigheten att begå misstag och att inte vara perfekt.
+ Jag har rätt att leva efter mina egna värderingar.
+ Jag har rättigheten att tacka nej till vad som helst om jag inte känner mig redo, om det känns otryggt eller om det går emot mina värderingar.
+ Jag har rättigheten att bestämma över mina egna prioriteringar. 
+ Jag har rättigheten att inte ta ansvar för andras beteenden, handlingar, känslor eller problem.
+ Jag har rätt att förvänta mig ärlighet från andra. 
+ Jag har rätt att bli arg på någon som jag älskar.
+ Jag har rätt att vara mitt unika jag.
+ Jag har rätt att bli rädd och att uttrycka att jag är rädd.
+ Jag har rätt att säga ”Jag vet inte”.
+ Jag har rätt att inte be om ursäkt eller förklara mitt beteende.
+ Jag har rätt att ta beslut baserade på mina känslor.
+ Jag har rätten till mitt personliga utrymme och egentid.

+ Jag har rätt att vara lättsinnig och lekfull.
+ Jag har rätt att vara mer hälsosam än de i min omgivning.
+ Jag har rätt att befinna mig i miljöer som inte är våldsamma.
+ Jag har rättigheten att skaffa vänner och att vara bekväm bland folk.
+ Jag har rättigheten att ändra mig och växa.
+ Jag har rätt till mina egna behov och att bli respekterad av andra.
+ Jag har rättigheten att bli behandlad med värdighet och respekt.
+ Jag har rätt att vara lycklig.
+ Jag har rätt att tänka på MIG, utan att känna mig självisk.


Ur: Smart Recovery, Family and Friends Handbook

Inga kommentarer: