onsdag 2 november 2016

Behovet av socialt stöd

Det är tyvärr vanligt för anhöriga att bara fokusera på den närstående som lider av ett beroende, och glömma bort sina egna behov, bland annat det sociala livet. 
Socialt stöd har visat sig stärka människors immunsystemet och minska stress. Det finns många vinster i att skapa ett starkt kontaktnät med människor som du känner att du kan lita på. 

Känner du det som om du har isolerat dig från människor i din omgivning? Försöka besvara följande frågor:
1. Vem kan du anförtro dig till när du verkligen behöver prata med någon?
2. Vem skulle du verkligen kunna lita på i en krissituation?
3. Vem kan du skratta och ha kul med?
4. Vem känner du att du kan vara dig själv med?
5. Vem delar dina intressen?
6. Vem tror du verkligen bryr sig om dig?

Det kanske är så att du har använt samma person som svar på alla dessa frågor. Det är bra att du har någon du kan lita på! Men, en enda person kan inte alltid vara där för dig, i alla situationer. Om du inte är nöjd med ditt sociala nätverk, försöka hitta sätt att skaffa nya vänner på! Jag vet att det kanske inte är lätt, men det går! 

Rickard är 55 år gammal och pappa till Dan, som är beroende av opiater. I en telefonintervju berättade han hur viktigt det sociala stödet har varit för honom: 

Att ha ett barn som är beroende av droger är oerhört smärtsamt. Innan jag fick hjälp ville jag bara försvinna. Jag ville inte träffa några vänner, grannar, kollegor eller familj. Jag kände mig helt förstörd. Men efter mycket om och men tog jag till slut kontakt med en stödgrupp för anhöriga. Ju mer jag pratade, desto lättare kändes det. Man kan inte hålla sådana här saker för sig själv, till slut kommer bubblan att spricka. Det enda som hjälper är att prata med andra och att lära sig av varandra” 

Människor som står nära någon med ett beroende kan vara mycket ”duktiga” på att gömma sina känslor och tankar inför andra. Ett viktigt steg kan vara att prata med någon du litar på. Att tala om för personen hur du verkligen känner. Man kan inte förvänta sig att andra är medvetna om ens känslor och tankar om man aldrig uttalar dem.
Och kom ihåg, allting behöver inte handla om att prata om svåra saker i livet, ta en paus från det jobbiga och hitta någon som du kan ha kul med och som gör dig glad!
 

Inga kommentarer: