fredag 28 januari 2011

Är han/hon alkoholist?

Ofta får jag mail från personer som frågar om deras närstående är alkoholist med medföljande beskrivning av beteende och dryckesmönster.

Jag undrar, är det viktigt? Är det viktigt att få en stämpel eller diagnos? Vad betyder det om personen är alkoholist? Eller inte?

Som jag ser det så är det vad beteendet ger för konsekvenser som är intressant. Påverkar drickandet andra saker i livet? Får drickandet konsekvenser över relationerna till de anhöriga? Till make/maka/sambo och barnen? Påverkar det arbetsförmåga? Påverkar det eknomin? Påverkar det ekonomin? Får det konsekvenser på andra områden i livet?

Om det får negativa konsekvenser på livets olika områden så har personen förmodligen alkoholproblem, och det är tillräckligt för att det ska bli ett stort problem, oavsett om personen skulle klassas som alkoholist eller ej.

Om ni vill läsa definitionerna av beroende och missbruk så kan ni läsa dem här: http://www.beroendelinjen.se/definitionmissbruk.html

1 kommentar:

Fröken Apa sa...

Jag håller med dig fullt ut.

För mig är det helt enkelt så att om drickandet upplevs som ett problem av någon (partnern, eller kanske personen själv), då är det problem. Vare sig man klassas som missbrukare, beroende eller "helt normal".