onsdag 12 januari 2011

Definiera stärkande ord om dig själv!

Här kommer en utmaning som kan vara till hjälp att stärka självkänslan! Gör den om du vill peppa dig själv!

Ofta sätter vi negativa stämplar, "etiketter" på oss själva, som tex:

- Jag är beroende
- Jag är misslyckad
- Jag är ett offer
- Jag är en olycksfågel
- Jag är korkad
och så vidare... ni fattar grejen. Vi matar våra tankar och vår hjärna med dessa tankar. Hur postivit blir det? Hur mycket kraft och styrka känner jag då? Troligen inget. Troligen blir jag bara ledsen, känner mig värdelös och vågar inte satsa på sådant som jag skulle vilja, för jag är ändå övertygad om att jag skulle misslyckas.

Därför, gör det motsatta! Skriv ned 5 positiva eller stärkande "etiketter" ord på dig själv som du vet är sant. Ord som kan peppa dig, stödja dig, göra dig gladare, känna dig starkare. Placera dem sedan på en plats där du kan se dem varje dag!

Exempel:
- Jag är modig!
- Jag är förstående!
- Jag är handlingskraftig!
- Jag är drivkraftig!
- Jag är ansvarsfull!

Om det är svårt att komma på egenskaper hos dig själv som är peppande och stärkande, tänk tillbaka på tillfällen där du känt att du lyckats, där du varit nöjd med dig själv, vilka egenskaper hos dig gjorde att du lyckades med det?

Byt ut de negativa tankarna om dig själv till stärkande tankar!

Inga kommentarer: