tisdag 20 september 2011

Naiv eller?

Nu är jag nog besviken på Sverige. Eller så har jag varit väldigt naiv. Eller så är det dålig information från samhällets sida.
Jag vet inte, men det som bekymrar mig är det att jag lite för ofta för att kunna bortse från det får mail och läser om anhöriga fruar som lever kvar med alkoholiserade män för de anser inte att de har råd att leva själva. De stannar kvar i äktenskapet tillsammans med barnen för de ser inte hur de ska kunna ha råd med boende, mat, kläder m.m. utan mannens ekonomi.

Flera säger också att de skulle vilja skilja sig och att det inte är bra för barnen att leva med en far med alkoholproblem, men att de stannar på grund av ekonomiska skäl.

Det känns inte rätt att barn far illa för att modern inte klarar sig ekonomiskt som ensamstående.


Är det verkligen så illa? Hur kan det vara så i Sverige, fortfarande, år 2011? Och kanske ännu intressantare, hur ska man åtgärda det?

Med en förhoppning om förändring!
/Carina

Om du känner igen dig i denna situation så kanske ett tidigare inlägg på bloggen kan vara till hjälp:
http://medberoendeinfo.blogspot.com/2011/02/fragor-om-skilsmassa-ekonomi-mm.html

Inga kommentarer: