lördag 1 september 2012

ansvarsFULL

Har just läst ut boken "ansvarsFULL" av Camilla Kuyllenstierna och Christel Dopping. Rekommenderar den starkt till er som vill veta mer om hur det är dels att växa upp med alkoholism i familjen och dels om hur en person kan utveckla och förneka sin egen alkoholism.

Boken är självbiografisk och handlar om Camillas uppväxt med sin alkoholiserade mor, Camillas egen alkoholism samtidigt som hon gjorde raketkarriär och sedan hennes process till nykterhet.

Jag citerar ett stycke ur boken som jag tyckte var tankvärd:

   "Ofta när jag föreläser får jag frågan om hur man ska veta när en alkoholist ljuger. Halvt på skämt, halvt på allvar svarar jag då: När en alkoholist öppnar munnen.

   För det är verkligen så som det sägs att alkoholen är listig, falsk och stark. När jag som alkoholist får alkohol i mig så blir jag mentalt förbytt - besatt - och gör allt som står i min makt för att få dricka ifred, hur mycket jag vill och när jag vill. Och får det oönskade konsekvenser så är jag omåttligt kreativ och kan komma på de mest svårslagna lögner för att skydda mitt missbruk, ibland rent av roliga... För en alkoholist blir ofta lögnen mer trovärdig än sanningen."

Den sista meningen är värd att begrunda bara den. Ibland har det slagit mig att personen med beroende faktiskt själva tror på sin egen lögn. På allvar. Och förstår de i efterhand att verkligheten inte riktigt var så som de ljugit ihop, så kommer det som en stor förvåning. För deras hjärna hade verkligen arbetat ihop historien till sann.

/Carina


Inga kommentarer: