fredag 14 september 2012

"CANI"

Har ni lyssnat eller sett Tony Robbins någon gång? Mega-coachen med oändligt med energi?
Han använder ett begrepp han kallar "CANI" - Constant And Never-ending Improvement. Ursrungligen kommer begreppet från Japan och kallas "Kaizen", där Kai betyder förändring och zen betyder god.

Tony menar att om man dagligen arbetar utrifrån CANI (Lessons in Mastery) kommer livet på alla områden att bli bättre. Att tänka igenom livets olika områden såsom psykisk och fysisk hälsa, relationer, ekonomi, arbete, fritid och så vidare och varje dag försöka att konstant förbättra dessa områden.
Han har en poäng, det funkar inte att tro att bara för att jag har fixat en sak en gång så kommer det alltid förbli så. Jag har testat på många områden kan jag säga.
Exempel: Gå ned i vikt - och så när jag lyckas så börjar jag äta som vanligt och slutar motionera. Resultat = inte bra.
Ytterligare exempel: Att lära mig att sätta gränser och säga nej när jag menar nej. Det går kanonbra så länge jag koncentrerar mig på uppgiften. Så fort jag tycker att jag kan det, då faller jag tillbaka.

Så nu har jag försökt på mitt eget sätt att applicera CANI på mitt liv. Har satt på en påminnelse på min mobil så den 1 gång i veckan påminner mig, exempelvis CANI-relationer? Så den dagen behöver jag fundera på vad jag kan göra för att utveckla och förbättra mina relationer.


Idag fick jag meddelande om CANI-ekonomi... Vet inte riktigt vad jag ska hitta på gällande det. Hade hellre önskat mig CANI-hälsa för idag har jag promenerat 1 timme, gått till sjukgymnasten och bokat in en tid hos en naprapat. Men nu stod det inte Hälsa. Det stod ekonomi... Hmmm... Får fundera på det här lite.

Någon som har lust att anta en CANI-utmaning? Skriv i kommentarerna i sådana fall. Jag är nyfiken! :-)

Om ni vill beställa Anthony Robbins föreläsningar så kan ni hitta det här: http://www.tonyrobbins.com/
Om man beställer på Amazon så brukar det gå att hitta billigare priser.

Vad kan du förbättra idag?

Lycka till!
/Carina

2 kommentarer:

livia sa...

Hej Carina!
Läser din blogg ofta, men är dålig på att kommentera.Och jag tycker den är otroligt viktig.
Jag tycker att alla små hjälpmedel som får måendet uppåt är bra.
Därför tycker jag att det låter jättespännande med cani, men vet inte riktigt om jag fattar hur det går till, men jag antar gärna utmaningen : )

Carina Bång sa...

Hej!
Coolt att du antar utmaningen! CANI - "Constant And Never-ending Improvement" innebär som jag förstår det, att inte uppnå något gott och sedan sätta sig på soffan och tänka: japp, nu var det gjort, nu behöver jag inte göra det där något mera.
Typ: CANI - relation: Vad kan jag göra idag för att ytterligare förbättra mina relationer?
Bra att jag skrev det, ska boka in lite fika med mina vänner. Det måste bli CANI-vänner! :-)
Lycka till! Berätta gärna vad du satsar på till att börja med!
/Carina