måndag 2 november 2015

5 dagars utmaningar!


























Nu sätter vi igång! 5 dagars utmaningar utifrån CRAFT (Community Reinforcement Approach and Family Training)!

Så här går det till:

 
- Varje dag kl. 8 så läggs det upp en ny utmaning här på bloggen och på min Facebook-sida
Coaching & Motivation Scandinavia AB.

- Utmaningarna kräver träning och situationer att träna på. Kanske dyker sådana situationer upp direkt, det är kanon för då får du träna. Eller så får du spara utmaningen till när tillfälle ges.

- Gå in på min Facebook-sida Coaching & Motivation Scandinavia AB (länken öppnas i ny flik). På inlägget som publicerades idag så kommenterar ni era reflektioner och tankar om utmaningarna, insikter och nya frågor eller hur det har gått att träna m.m. Helst varje dag! Då skriver ni antingen direkt i kommentarerna, eller så skickar ni mig ett meddelande så lägger jag upp er kommentar anonymt! Obs! Kommentarerna ska inte skrivas här på bloggen. 

- Bland er som varit aktiva i kommentarerna varje dag så lottar jag sedan ut boken en signerad bok av Robert Meyers "Get your loved one sober", som är den som forskat och utvecklat CRAFT. (Obs! Boken är på engelska). 

- Finns det andra i familjen som påverkas av konsekvenserna av missbruket? Bjud gärna med dem i denna utmaning. Det är positivt om alla har samma förhållningssätt.


DAGENS UTMANING!
Träna på att uttala dig utifrån dina upplevelser när du pratar med din närstående med missbruksproblem, det minskar risken för att personen känner sig anklagad och ifrågasatt. För det vet vi ju, att människor som känner sig anklagade går i försvar, motattack eller förnekar.


Om man i stället börjar med "Jag...." så är risken mindre att personen omedelbart känner sig utpekad och attackerad.

Exempel:
"Jag blir orolig när..."
"Jag blir ledsen när..."
"Jag önskar att..."
"Jag skulle bli så glad om..."
osv....

Träna på! :)

 
Vill du lära dig mera om hur du kan förhålla dig och kommunicera med din närstående med missbruksproblematik. Kolla kommande CRAFT-kurser på www.carinabang.se

Inga kommentarer: