fredag 6 november 2015

Dagens utmaning!






















Detta är den sista utmaningen! Håll utkik här, för snart lottas vinnaren ut till boken "Get your loved one sober" :)
 
Titta på listan du skrev i förrgår, med signaler på påverkan och nykterhet. Nu ska vi fokusera på de stunder när personen är nykter/drogfri.

Då har du chansen att göra flera saker! Att positivt förstärka det positiva hos personen, alltså att denne är nykter. Gör det TYDLIGT att det är när personen är nykter du tycker om att umgås med denne. Att det är då ni har så roligt ihop och att ni har så trevligt då.

Att göra en tydlig koppling mellan nykterhet och positiv feedback är viktigt. Du kan också använda "jag-uttalanden" i denna situation:
"Jag blir så glad..."
"Jag är så tacksam..."
"Det gör mig så gott när..."

Detta är också tillfället när du kan erbjuda personen att delta i aktiviteter som denne uppskattar och som du gärna gör med personen. Detta för att personen ska känna kopplingen mellan nykterhet och det positiva. Vad kan det vara för aktiviteter? Vad tycker personen om?

Och nu är också tillfället om du vill ha en viktigt samtal, för nu finns det större möjlighet att personen kan ta emot ditt budskap när hjärnan inte är påverkad av drogen. Kom ihåg att inte anklaga eller skuld- och skambelägga. Det ger ingen positiv förstärkning. Använd "jag-uttalanden" även nu!

Exempel:
"Jag tycker så mycket om att umgås med dig när du är nykter och jag skulle verkligen önska att du sökte behandling för ditt problem med alkohol och droger. Jag kan se att både du och hela familjen skulle må så mycket bättre då. Hur tänker du kring det?"
 

Gör så här för att delta: 
- Gå in på min Facebook-sida Coaching & Motivation Scandinavia AB. (Öppnas i ny flik. Du måste vara inloggad på Facebook för att komma åt länken).
- På inlägget med övningen som publicerades idag så skriver ni era kommentarer och reflektioner om ämnet. 
- Om du vill vara anonym så kan ni skicka ett meddelande till mig via FB. 


Jag ser fram emot era kommentarer och meddelanden om denna utmaning! 

Grattis till ett fantastiskt arbete! Nu har ni massor av möjligheter att träna på detta framöver!

/Carina


Vill du lära dig mera om hur du kan förhålla dig och kommunicera med din närstående med missbruksproblematik. Kolla kommande CRAFT-kurser på www.carinabang.se

Inga kommentarer: