lördag 2 juli 2016

"Vägen mot min frihet..."

Ni vet att jag ibland bjuder in anhöriga att skriva gästinlägg på min blogg. Idag får ni läsa om "L", vi kan kalla henne Lena, och hennes tankar om vad hennes förändring har inneburit. Hon lämnade en destruktiv relation med missbruk och våld bakom sig med klart fokus: Att sätta barnens bästa först!

"Vägen mot min frihet..."

Tänk så lycklig jag är. För x antal år sedan trodde jag inte livet var möjligt att levas så här. Fri. Kär i livet, i harmoni.
36 år gammal, dotter till en beroendesjuk far, dotter till en medberoende mor, fyra barns mamma, varav 3 tillsammans med en beroendesjuk man, och äntligen fri!

Jag vann friheten och med den kom ett starkare jag fyllt av kunskap om mig själv, om medberoende och hur det drabbar oss anhöriga. Vuxna som barn. Vad sker egentligen när en väljer att se bortom sitt egna jag för annan människas skull? Hur blir jag som mamma?



Jag har spenderat timmar, dagar och veckor med att läsa allt material, all forskning, som går att finna om hur barnen drabbas. Hur de påverkas av att leva med aktiv beroendesjukdom inpå sig, där inkluderar jag även medberoendet. Vad som kan förväntas bli deras verklighet i framtiden.
Jag har sett med ärliga ögon på hur mina barn drabbats. Hur mitt egna, i princip medfödda medberoende orsakat dem lidande.

När jag kom över studien publicerad av Socialstyrelsen, i samarbete med Karolinska Institutet, där man fastslog att sjuttio procent (70%!!) av de barn som de följt under uppväxten själva fastnade i missbruk alternativt ett medberoende bestämde jag mig för att göra allt jag kan för att det inte ska bli mina barns framtid.

Förutom att jag vunnit min frihet och att jag genom det påverkar barnen till ett sunt sätt att leva, ett liv där dysfunktionella beteende nästintill inte existerar, har jag sett till att de haft möjlighet att gå i grupp för "barn till missbrukare". En möjlighet som jag sökte mig till via kommunen där vi bor. De har deltagit i Trappan samtal, genom kvinnojouren, på grund av det våld missbruket orsakat dem, psykisk som fysiskt. Sedan förra året besöker vi stiftelsen Trygga Barnens olika aktiviteter.
Vi skäms inte och vi lever friare, lyckligare och i harmoni med allt livet har att erbjuda. Djupa dalar och höga berg.

Det finns ett liv där lyckan frodas, ett liv i frihet bortom beroendesjukdom och medberoende.

// L"

Inga kommentarer: