tisdag 5 juni 2018

Citat & Övning ur boken "Släpp kontrollen - Vinn friheten!"

Släpp kontrollen – Vinn friheten var den första boken jag skrev som stöd till anhöriga. I boken får läsaren ta del av kunskap, intervjuer och reflektionsövningar. Syftet är att hjälpa den anhöriga att uppnå en bättre livskvalitet, oavsett vilka val personen med beroendeproblem gör! 


En anhörigs tankar om Släpp kontrollen - vinn friheten

“Jag vill gratulera dig till din bok ”Släpp kontrollen – vinn friheten”. Jag har en nära släkting med alkoholberoende och läste den idag när jag som mest behövde det, och kände verkligen att jag fick hjälp. Flera bra aha-upplevelser. En mycket bra och välskriven bok som jag förstår att hundratusentals behöver och jag hoppas att de hittar boken.”



 

Övning – identifiera rädslor

Nedan följer en liten övning tagen direkt ur boken. Den berör rädsla, en känsla som jag upplevt att många anhöriga kan känna igen sig i. 

Rita 4 stora cirklar på ett papper. 


Steg 1: Vad är dina rädslor i nuläget? Fyll i en rädsla i varje cirkel (ex. mamma full på min födelsedag).


Steg 2: Fyll nu på i cirkeln med vad du associerar till den rädslan och vad som kan ligga bakom denna rädsla (ex. skam, bråk). 


Steg 3: Välj den rädsla som känns mest akut och besvara frågorna nedan. Om du vill kan du sedan följa denna modell och besvara frågorna även för de andra rädslorna. 



Reflektionsfrågor – rädslor 

 
1. Utifrån denna rädsla, vad är det värsta som skulle kunna hända?
2. Utifrån denna rädsla, vad är det bästa som skulle kunna hända?
3. Hur kan du hantera situationen om det värsta skulle hända?
4. Utifrån denna rädsla, vad är det mest realistiska som skulle hända?
5. Vad har du för tecken och bevis på att detta är det mest realistiska scenariot?
6. Om det mest realistiska skulle hända, hur kan du då hantera det?
7. Vad kan du påverka och var går dina begränsningar gällande detta? Vilka beslut behöver du ta som gör att du kan hantera denna rädsla på bästa sätt?



Släpp kontrollen – vinn friheten innehåller massor av övningar och information för att hjälpa och stötta anhöriga. Du kan läsa mer om boken här!


 

Inga kommentarer: