fredag 15 juni 2018

Blir du som anhörig verbalt attackerad och skuldbelagd?

Som många anhöriga till personer med beroende vittnar om, så är det många som får stå ut med personangrepp, anklagelser och skuldbeläggande från sin närstående med ett substansberoende.

Det gör ont. Det sårar. Och det kan vara svårt att inte själv triggas igång till att ge tillbaka med samma mynt. Resultat? Ni kan tänka er själva. Det blir naturligtvis bara värre!

Till slut kan det vara de här personangreppen som gör att man till slut behöver bryta kontakten, man klarar inte av att någon man tycker om ständigt kastar sin ilska och besvikelse på en. Man bryter, för man behöver ta hand om sig själv. Man bryter för att man ser att man bara mår sämre varje gång men pratat med den man håller kär.


Men vissa kan inte bryta kontakten. Exempelvis om
alla anklagelser kommer från ens omyndiga tonåring som använder droger/överkonsumerar alkohol. Det kan givetvis även vara svårt i andra relationer, eftersom man har starka band till personen med alkohol- och drogproblem.


Känner du igen dig?
Här kommer några tips du kan testa för att se om de får annat resultat.



 
1. Gå inte till motattack! 

Svara inte med "samma mynt", även om det kanske är den första naturliga responsen då man känner sig sårad. Det är inte heller konstigt att man vill försvara sig mot eventuella anklagelser som sköljs över en. Men försök tänka att personen som står framför dig för tillfället inte är rationell, och det kommer troligtvis bara bli värre desto fler vedträn som slängs i elden. Svara hellre gärna med någonting kort, men ärligt, exempelvis ”Jag är ledsen att du känner så.” En sådan mening är svår att attackera.

2. Ge en öppen fråga tillbaka! 

Om personen inte är helt rosenrasande eller mycket påverkad, kan du försöka prata med henne/honom. "Öppna frågor" börjar ofta med VAD, HUR, PÅ VILKET SÄTT? Den öppna frågan lägger tillbaka bollen till personen som uttryckte attacken. Och du behöver inte gå i försvar.

Ex:
”Jag är ledsen att du känner så. Hur kan du hantera dessa känslor?”
”Det måste vara väldigt jobbigt att känna så. Vad kan du göra för att söka hjälp för att du känner dig så illa behandlad?”
”Det är hemskt att upplever det så. På vilket sätt kan du lösa det här problemet?”

3. Undvik respons

Du måste sätta dig själv i första hand. Är situationen extrem är oftast det bästa man kan göra att avlägsna sig. Gå därifrån, lägg på telefonluren, sätt på hörlurar och lyssna på musik i stället. Om man kallar någon för fula ord och anklagar någon annan för massa saker och det inte är någon som lyssnar, då får det ingen effekt. Om den anhörige konsekvent ignorerar angreppen och gör något bättre av sin tid än att lyssna och gå i försvar, kommer till slut den andre personen lära sig att det är inte är någon idé, för det finns ingen mottagare. Personen får ingen uppmärksamhet åt sitt beteende. Det är lönlöst.


Kom ihåg, vi behöver repetera dessa strategier om och om igen, konsekvent ofta under flera månader. Om en person är van sedan åratal tillbaka att de kan trigga igång dig med attacker och skuldbelägganden, då kommer det ta en tid innan de förstår att det är andra bullar nu. Och det här funkar bara, om du inte börjar attackera tillbaka. Då är strategierna meningslösa.

Testa och se om det blir annorlunda! Var konsekvent.



Ta hand om er!
/Carina

Inga kommentarer: