tisdag 25 september 2018

Varmt välkomna på Öppet hus för anhöriga - online!

Ni är alla hjärtligt välkomna att delta på webbinariumet som hålls av mig den 16 oktober. Detta är ett Öppet hus, det vill säga helt kostnadsfritt. "Kika förbi" någon gång mellan 17-20 för att få svar på dina frågor och funderingar! (Mer info nedan).

TID & PLATS:
16/10 kl. 17-20 på din dator.


KOSTNAD: 
Gratis


PRESENTATÖR: 
Carina Bång, Beteendevetare & cert CRAFT-terapeut.

Som deltagare uppger du ett ANONYMT namn (dock måste mailadressen vara korrekt, det är bara presentatören Carina Bång som ser denna).

Du kan hoppa in och ur webinariet mellan kl. 17-20 såsom det passar dig.

INNEHÅLL:

Intervjuer, föreläsningar, utlottningar, självhjälpsövningar och du får möjligheter att ställa frågor!


Intervjuperson:

Intervju med Camilla Kuylenstierna, författare till boken AnsvarsFULL.

Vi kommer bland annat prata om:

- Hur kan en förändringsprocess se ut?
- Vanliga frågor anhöriga brukar ställa sig
- När är det lämpligt med samtal och inte
- Vad kan jag göra för att stödja min närståendes förändring?
- Vad är det som gör att man väljer att bli nykter/drogfri?

Du får ett bekräftelsemail när du anmält dig med en länk du behöver för att kunna komma in på webinariet.



REGISTRERA DIG HÄR



SISTA ANMÄLNINGSDAG:
9/10

OBS! STÄLL DINA FRÅGOR I FÖRTID!
Som deltagare får du gärna skicka ett meddelande i förhand med dina funderingar. Du kan göra detta genom att gå in på www.carinabang.se där du fyller i kontaktformuläret med din fråga (scrolla ner till slutet av sidan till "Kontakta mig"). I formuläret skriver du som rubrik: ”FRÅGA ÖPPET HUS”.

Skicka in din fråga senast 15/10

Vi besvarar sedan de frågor som kommit in under öppet hus den 16/10 - som du kan följa på din dator!

VARMT VÄLKOMNA!

torsdag 20 september 2018

6 tips på hur du kan minska risken för alkohol-/drogberoende hos ditt barn


Ett av de största bekymmer som föräldrar kan bära på är oron för att deras barn kommer att börja använda, eller redan använder, droger.

Tänk om det fanns någonting som du kunde göra för att förhindra ett alkohol- eller narkotikaberoende? En god nyhet är att forskning visar att föräldrar kan göra vissa saker för att minska risken för att deras barn börjar/fortsätter använda droger, och det finns olika strategier som du kan använda dig av. 




1. Kommunikation
Att lära dig att kommunicera på förtroendefullt sätt kan hjälpa dig att få koll på vad som händer i ditt barns liv samt att upptäcka eventuella problem i ett tidigt stadium. Undvik anklagelser eller arga utbrott. Den minskar chansen att ungdomen vågar berättar känsliga saker för dig. Om du känner dig riktigt arg, så kan det vara bra att avvakta med samtalet i 24 timmar och göra upp en plan på hur du kan hantera situationen på bästa sätt. Då kommer du känna dig lugnare och kan tänka klarare.

2. Uppmuntran
Detta är verkligen viktigt för att bygga förtroende, minska konflikter och främja samarbete. Undvik att jämföra ditt barn med dennes syskon eller påminna henne/honom om tidigare misslyckanden. Lyft upp styrkor, goda egenskaper och lyckanden! Följ med på aktiviteter ungdomen gör och bekräfta honom/henne gällande vad den har gjort/bidragit med/hanterat saker.

3. Förhandling
Förhandling uppmuntrar problemlösning och samarbete. Det gör att ditt barn kan lära sig att fokusera på att hitta lösningar, tänka igenom eventuella konsekvenser av sitt beteende och skapa en bättre kommunikationsförmåga. Exempelvis genom frågor som:
- Vad ser du för olika lösningar på detta?
- Vad kan vi tillsammans göra för att hitta en lösning?
- Hur kan vi dela upp detta och hjälpas åt? Vad kan du ta ansvar för och vad ska jag ta ansvar för, tycker du?

4. Sätta gränser
Gränser är viktiga eftersom de ger riktlinjer och lär ditt barn hur viktigt det är att följa reglerna. Det skapar självkontroll och ansvar hos individen. Var tydlig med vad som är okej och vad som inte är okej. Kom ihåg! Barn gör ofta som vi vuxna gör. Inte som vi säger.

5. Uppsikt
Att hålla uppsikt över ditt barn är väsentligt eftersom det hjälper dig att upptäcka problem i ett tidigt skede, men det är inte alltid möjligt att veta vad ditt barn gör/håller hus. Ett förslag till oroliga föräldrar är att se över barnens schema, be dem att höra av sig om de ska åka iväg eller komma hem sent eller ringa/sms:a dem då och då. Det är en svår balansgång, för känner barnet att det är för kontrollerat, då finns risken att denne i stället gör revolt mot kontrollen och inte höra av sig alls. Försök att visa att du litar på ditt barn, även om du är orolig. Be om att få namn/nummer/adresser till folk i ditt barns umgängeskrets (ex. vänner, vänners föräldrar m.m). Ditt barn kanske tycker att du övervakar honom/henne då, men säg att det är för att du bryr och vill veta att hon/han är säker, och att det kan vara bra att ha vid en nödsituation.

6. Att känna ditt barns vänner
Som nämnt i punkten ovan så är det viktigt att vara delaktig i ditt barns liv. Ungdomar är ofta osäkra, har dåligt självförtroende och självbild. De vill "passa in" och har ofta ett stort behov av att behaga och imponera på sina vänner. Detta kan lämna dem sårbara för grupptryck . Det är viktigt att observera vilka de umgås med. Ungdomar gör ofta exakt som sina vänner gör. Så röker en kompis är sannolikheten stor att även din ungdom gör det. Dricker kompisgänget på fest, då är sannolikheten hög att även din dotter eller son gör det, osv. Prata om känsliga ämnen, som sex och droger (så de inte får information från opålitliga källor) och lyssna noga när de tar upp ett problem som uppstått. Då anförtror sig ungdomen till dig. Håll en kontinuerlig kontakt med hennes/hans lärare och vänners föräldrar.


Kom ihåg att det är viktigt att vara någon som ditt barn kan komma till med sina med- och motgångar, problem och bekymmer. Var deras bollplank, påhejare och förebild. Det kommer med all sannolikhet uppstå problem och hinder i er relation som ni behöver hjälpas åt med att lösa. I slutändan strävar alla föräldrar efter att våra barn få leva glada och friska, och att alla erfarenheter – både bra och dåliga – lär oss viktiga livslektioner. 

Har det gått så långt att ditt barn redan hamnat i ett beroende kan det vara svårt att följa någon av dessa riktlinjer. Då rekommenderar jag er verkligen att söka professionell hjälp, kanske är det aktuellt att ditt barn ingår behandling på ett behandlingshem. Du kan kontakta beroendeenheter, socialtjänst, läkare m.m. Det finns även mycket hjälp att få via webben, exempelvis onlinekursen för föräldrar som har hjälpt många mammor och pappor att hantera den svåra situation de befinner sig i. Hoppar ni finner stöd och hjälp!

Källa: 

onsdag 19 september 2018

Idag är sista sista chansen att anmäla dig till föreläsningen för anhöriga!

.

Idag är sista anmälningsdagen för de som vill ta del av den kostnadsfria föreläsningen för anhöriga jag håller i Nyköping under den Nationella anhörigveckan. 

För mer info, klicka här.


Anmälan görs till anhörigcenter
Telefon: 0155 - 45 74 10
E-post: anhorigcenter@nykoping.se



VARMT VÄLKOMNA!



tisdag 18 september 2018

Imorgon sista anmälningsdag för Anhörigföreläsning i Nyköping

.


Passa på! Imorgon är sista anmälningsdagen för de som vill ta del av den kostnadsfria föreläsningen för anhöriga jag håller i Nyköping under den Nationella anhörigveckan. Varmt välkomna!


I föreläsningen ”Kan jag hjälpa min närstående med beroendeproblem?” kommer du bland annat få tips på hur du kan förbättra förhållningssättet och kommunikationen till en person med beroendeproblem samt hur du kan förbättra din egen livssituation. Föreläsningen är gratis.


Information

Tid: torsdag 4 oktober kl 18.00 - 20.00
Kostnad: Gratis
Plats: Nicolai församlingshem, Hospitalsgatan 2, Nyköping.
Sista anmälningsdag: onsdag 19 september


Anmälan görs till anhörigcenter
Telefon: 0155 - 45 74 10
E-post: anhorigcenter@nykoping.se



Nationella Anhörigdagen
 
Anhörigas livssituation uppmärksammas årligen under Nationella Anhörigdagen och Anhörigveckan som äger rum den veckan då den 6 oktober infaller. Dagen instiftades på initiativ av Anhörigas Riksförbund 2005. Klicka här för att läsa mer om Anhörigdagarna som samarrangeras av Svenska kyrkan och anhörigcenter 4-5 oktober.





måndag 10 september 2018

4 tips: Hur ska jag hantera lögner och svek?

Lögner, svek och manipulation är vanliga strategier hos personer med beroendeproblematik. Det handlar oftast om att skydda alkoholen/drogen eller att man upplever mycket skam. Det kan också bero på att man inte vill oroa sina anhöriga. Trots detta är det smärtsamt att bli ljugen för. Sker det gång på gång är risken stor att vår tillit sjunker i botten. Relationen, som redan var spänd, blir ännu svårare att hantera och kanske börjar man tvivla på allt ens närstående säger. 

Om du som anhörig befinner dig i en situation där din närstående ofta bryter löften, undanhåller sanningar eller ljuger kan tipsen nedan kanske vara till hjälp. 







1. Var ”förberedd” på lögnen  
Det är bra att tro gott om varandra, men man bör vara medveten om att lögner ofta förekommer i samband med ett beroende. På detta sätt behöver du inte känna dig lika besviken, skärrad eller manipulerad då du finner att personen har ljugit. 


2. Ta inte lögnerna personligt

Lögner och hemligheter är en vanlig del av beroendesjukdomen. Har du detta i bakhuvudet kommer du förhoppningsvis inte känna dig lika sviken om du upptäcker att personen har ljugit. Personen vill inte såra dig, utan alkoholen/drogen har skadat hjärnan. Man kan tänka att drogerna gör allt för att skydda sig själv. Inklusive att ljuga eller kasta skuld på andra för att ta bort fokus från drogerna och individen som har problem. 


3. Undvik anklagelser
Detta för att en person som känner sig anklagad alltid kommer försvara sig genom motangrepp eller förnekande. Detta försvar uppstår även när individen själv anser att de själva gjort fel. Blir man anklagad så försvarar man sig. 


Om ni befinner er i en hetsig argumentation bör du undvika att ställa personen mot väggen. Vad du kan göra är att säga lugnt och sansat: ”Jag är medveten om att det du sa till mig inte var hela sanningen, och det känns jobbigt. Kanske finns det en anledning till att du sa det du sa. Jag skulle gärna vilja att vi pratar om det en annan gång, då vi båda är mindre upprörda.” Förmodligen kommer en del av din egen ilska och irritation släppa, då du vet att du gjort personen medveten att du inte accepterar att bli sviken, på samma gång som du låter personen veta att du att du är villig att lyssna.  


4. Fundera: Vad är bakgrunden till lögnen?

Ibland tänker man att allt kommer kännas mycket bättre om personen erkänner sina lögner. Och ofta gör det ju det. Men vad man kan fråga sig är: kommer erkännandet leda någon vart? Kommer personen sluta ljuga nu? Det finns en stor risk att fler svek kommer uppstå. Vad man i stället kan fokusera på är att det inte handlar om lögnen i sig, att personen har ljugit, utan snarare varför. Genom olika kommunikationstekniker kan du lära dig hur du ska prata med din närstående och låta henne/honom förklara hur han/hon tänker och känner.



Vill du veta mer om anhöriga och beroende? 
Gå in på min Facebooksida: Coaching & Litteratur för Anhöriga till Personer med Beroendeproblem 

Ta hand om er!

torsdag 6 september 2018

"Medberoende" - Vad är det egentligen?

Rekommenderar verkligen alla anhöriga att läsa Christina Uttis artikel om medberoende ("co-dependence" på engelska). Den sammanfattar i korthet vad termen faktiskt står för. 


Ordet "medberoende" kan vara mycket missvisande och har under lång tid slängts runt hit och dit, ofta i felaktiga sammanhang och i negativ ton. Ordet har för många anhöriga blivit till en stigmatiserad stämpel, och stämplar kan vara svåra att skaka av sig, i alla fall för personen som bär dem. "Medberoende" har en negativ klang och det verkar vara svårt att helt sudda ut ordet, så i stället måste vi försöka lära både oss själva och andra vad det egentligen står för. För, att vara "medberoende" går helt enkelt hand i hand med att älska en person. Att stå någon nära och vilja personens bästa. Att försöka hjälpa. Även om man kanske inte vet hur man ska gå till väga alla gånger. Därför behöver man som anhörig all stöd och hjälp man kan få. 

Läs Christina Uttis artikel här

Ta hand om er! 


tisdag 4 september 2018

Gratis föreläsning för anhöriga - Nyköping

.


.

Varmt välkomna till uppmärksammandet av Nationella Anhörigveckan i Nyköping! Där kommer jag hålla i föreläsningen ”Kan jag hjälpa min närstående med beroendeproblem?” där du bland annat kommer få tips på hur du kan förbättra förhållningssättet och kommunikationen till en person med beroendeproblem samt hur du kan förbättra din egen livssituation. Föreläsningen är gratis.


Information

Tid: torsdag 4 oktober kl 18.00 - 20.00
Kostnad: Gratis
Plats: Nicolai församlingshem, Hospitalsgatan 2, Nyköping.
Sista anmälningsdag: onsdag 19 september


Anmälan görs till anhörigcenter
Telefon: 0155 - 45 74 10
E-post: anhorigcenter@nykoping.se



Nationella Anhörigdagen
 
Anhörigas livssituation uppmärksammas årligen under Nationella Anhörigdagen och Anhörigveckan som äger rum den veckan då den 6 oktober infaller. Dagen instiftades på initiativ av Anhörigas Riksförbund 2005. Klicka här för att läsa mer om Anhörigdagarna som samarrangeras av Svenska kyrkan och anhörigcenter 4-5 oktober.





fredag 31 augusti 2018

För att behandla beroende: behandla de anhöriga!

Forskning fortsätter lägga fram bevis för att man i många fall bör hjälpa de anhöriga då det i sin tur ökar möjligheterna för en lyckad behandling för personen med alkohol- och narkotikaproblem. Det har även visat sig att dysfunktionella relationer i den beroendes liv kan utgöra en risk för återfall efter behandling. Vidare så är ofta en viktig motivationsfaktor för den beroende att bevara (eller få tillbaka) goda relationer till sin familj.

  
David Lee, grundare till Heartland Recovery Center i Lowell, har stor erfarenhet av beroende och anhöriga. Han har själv varit beroende och gick till 25 olika behandlingshem för att försöka bli fri från drogerna. Det tog honom 18 år att till slut bryta sig loss för gott... Anledningen till att det tog så lång tid tror han främst har att göra med att inget av behandlingshemmen nådde ut till hans nära och kära, vilka alla hade helt olika syn på hur Lee skulle göra för att bli drogfri. Hans mamma trodde på terapi som den ultimata lösningen, hans pappa tyckte att allting skulle bli bra bara han ”skärpte sig” och skaffade ett jobb och hans mormor trodde att Gud var svaret. Och ingen av dem ville se nya vägar och alternativ. Att göra förändringen att bli nykter och drogfri är svår, och det blir ännu svårare om alla förespråkar olika saker. 

Om man inte bjuder in familjen i förändringen och hjälper dem att komma överens om en lösning, kommer man få det oerhört svårt att behandla den beroende. Utan familjens hjälp riskerar alla ansträngningar att hjälpa den beroende att gå förlorade. 

När ett beroende uppdagas i familjen brukar många familjemedlemmar försöka undvika fakta eftersom det är obekvämt och skrämmande. I relationer där substansberoende är närvarande är risken större för verbal och fysisk aggressivitet, vilket kan leda till förödande konsekvenser för alla. Forskning visar att anhöriga ofta ligger högt i skattningsskalor för ångest. Om inte hela familjen får hjälp, ökar risken för att familjemedlemmarna fortsätter må dåligt, trots att den beroende blir nykter och drogfri. Det är därför viktigt att man redan under behandlingstiden har tagit tag i eventuella problem för att minska risken för återfall. Men också för att hjälpa de anhöriga att skapa en plan för hur de ska hantera ett eventuellt återfall. Det är viktigt att ta tillvara på och utveckla positiva upplevelser i relationer till de nära anhöriga, då dessa i otaliga fall har bevisat kunna påverka behandling positivt. 

Vi måste stödja de anhöriga med samma ansträngning som vi hjälper personen med beroendeproblematik!

söndag 26 augusti 2018

7 tips för att överkomma skam

Många efterfrågar fler inlägg om skam, och det är inte så konstigt; känslan av skam är någonting som vi alla upplever, och det kan vara en av de mest smärtfulla känslorna hos oss människor. 

Att känna skam är bland annat att känna sig utsatt, exponerad, liten och ovärdig. Man vill bara gömma sig och bli osynlig. Om man exempelvis tänker tillbaka på ett skamfyllt minne så kan det kännas som om man befinner sig precis i det smärtsamma ögonblicket. Men skam behöver inte alltid vara en tillfällig känsla, för vissa finns den nästan ständigt närvarande. Ett överflöd av skam kan leda till självhat och destruktiva beteenden där vi skadar oss själva, antingen psykiskt eller fysiskt. 


Hos en anhörig till en person med beroendeproblem kan känslan av skam bottna i en rad olika anledningar. Det kan ha att göra med stigma, att man är orolig för vad folk ska tänka och tycka om en själv och ens närstående. Det kan även vara ett gensvar på känslan av hjälplöshet. Kanske känner man sig maktlös och utom kontroll, på samma gång som man känner att man borde kunna lösa situationen och hjälpa personen. Då man tappar sin kontroll känner man sig ofta hjälplös, vilket i många fall kan leda till att man känner sig förödmjukad, vilket i sin tur kan leda till skam. 



Hur kan du överkomma skammen? 


Det finns en viktig ingrediens i kampen för att överkomma den smärtfulla känslan av skam, och det är via medkänsla. Många studier visar på att medkänsla är det enda som kan neutralisera skammen. Vi kan reparera ihållande känslor av skam genom empati, godhet, stöd och medkänsla för oss själva. Målet är att utrota den självkritik som är en av grundpelarna för all skam.  


Att hysa medkänsla för oss själva innebär att vi, i stället för att förtrycka de smärtsamma känslorna, ansluter oss till dom. Det handlar om att vi talar till oss själva med den vänlighet och medkänsla som vi använder då vi möter en nära vän. Det handlar om att vi accepterar att vi alla har gjort eller gör sådant som vi känner skam över, och att det är mänskligt. 





Tips för att överkomma skammen 


Hantera skammen idag


1. Ersätt självkritik med "självvänlighet". Så fort du får upp en negativ tanke i ditt huvud riktad mot dig själv (ex. "ingen vill vara med mig", "jag klarar inte av det här"), ersätt den med en positiv tanke (ex. "jag har faktiskt många som tycker om mig", "jag har klarat av så mycket i mitt liv").


2. Notera att du kanske faktiskt låter ganska så elak mot dig själv. Fundera över om du hade sagt detsamma till någon annan än dig själv. Försök framkalla en "vårdande", inre röst som ersätter din kalla, kritiska röst.

3. Fundera ut alternativ till dina "själv-attackerande" tankar. Stötta dig själv i stället för att attackera dig själv (ex. "det här klarar jag!").


4. Utveckla uppskattning inför dig själv. Känn dig stolt över allt det som du faktiskt klarar av. Det kan vara allting från att du tog dig upp ur sängen i morse till att du fick någon att skratta till att du tog dig igenom en arbetsintervju. Stolthet är motsatsen till skam! 



Hantera skammen som varit

5. Tänk på en situation som var extra skamfylld. Vad önskar du att någon hade sagt precis efter denna situation? Vad skulle ha varit det mest hjälpsamma för dig att höra precis då? Skriv ned.


6. Tänk dig att någon som du bryr dig väldigt mycket om nu säger de ord som du precis har skrivit ned till dig själv. Ta till dig dessa ord och notera hur det får dig att känna dig.


7. Säg nu orden högt för dig själv. Ta ett djupt andetag och ta in dom. Hur känns det att höra dig själv säga dem?




Det brukar oftast kännas väldigt bra att höra dessa ord av medkänsla, vare sig det handlar om en skamfylld situation långt tillbaka i tiden, eller någonting som händer just nu. Många tror att det enda som kan bota skammen är att höra det ifrån någon annan, men egentligen så hjälper detta väldigt sällan. Då man har hamnat vid den punkt att man känner så starka känslor av skam så är den enda som kan bota dem en själv.


Källa:
The Emotionally Abused Woman: Overcoming Destructive Patterns and Reclaiming Yourself,  skriven av Beverly Engel