måndag 19 november 2018

Det här är dina rättigheter!




Kära du som läser det här, DET HÄR ÄR DINA RÄTTIGHETER! Bland så många andra. Vilka är extra viktiga för dig?

+ Jag har rättigheten att be om det jag vill ha.

+ Jag har rättigheten att tacka nej till förfrågningar eller krav som jag inte kan mäta upp till.

+ Jag har rätt att visa mina känslor, positiva som negativa.

+ Jag har rätt att ändra mig.

+ Jag har rättigheten att begå misstag och att inte vara perfekt.

+ Jag har rätt att leva efter mina egna värderingar.

+ Jag har rättigheten att tacka nej till vad som helst om jag inte känner mig redo, om det känns otryggt eller om det går emot mina värderingar.

+ Jag har rättigheten att bestämma över mina egna prioriteringar. 

+ Jag har rättigheten att inte ta ansvar för andras beteenden, handlingar, känslor eller problem.

+ Jag har rätt att förvänta mig ärlighet från andra. 

+ Jag har rätt att bli arg på någon som jag älskar.

+ Jag har rätt att vara mitt unika jag.

+ Jag har rätt att bli rädd och att uttrycka att jag är rädd.

+ Jag har rätt att säga ”Jag vet inte”.

+ Jag har rätt att inte be om ursäkt eller förklara mitt beteende.

+ Jag har rätt att ta beslut baserade på mina känslor.

+ Jag har rätten till mitt personliga utrymme och egentid.

+ Jag har rätt att vara lättsinnig och lekfull.

+ Jag har rätt att vara mer hälsosam än de i min omgivning.

+ Jag har rätt att befinna mig i miljöer som inte är våldsamma.

+ Jag har rättigheten att skaffa vänner och att vara bekväm bland folk.

+ Jag har rättigheten att ändra mig och växa.

+ Jag har rätt till mina egna behov och att bli respekterad av andra.

+ Jag har rättigheten att bli behandlad med värdighet och respekt.

+ Jag har rätt att vara lycklig.

+ Jag har rätt att tänka på MIG, utan att känna mig självisk.


Ur: Smart Recovery, Family and Friends Handbook



Inga kommentarer: