fredag 3 oktober 2014

Hur ska man förhålla sig till missbruket? 5 tips för anhöriga!


I boken Sober for good av Anne Fletcher har hon intervjuat och samlat in information från alla ledande experter inom beroendeproblematik, samt de som har haft ett alkohol- eller drogberoende men nu är nyktra.

Överlag betonar personer som har återhämtat sig vikten av att lägga ansvaret för beroendet på den beroende själv, och inte på den anhörige. De belyser att vi alla är olika och att det därför inte bara finns en väg att gå. Detta leder till att det behövs många olika - och ibland komplexa - strategier. Det som fungerar för en person med beroende som har en fungerande vardag och som är medveten om sitt problem fungerar förmodligen inte på någon som har det svårt att ta sig igenom vardagen och som ständigt förnekar sin beroendeproblematik.

Här kommer 6 tips som fokuserar på hur anhöriga kan förhålla sig till sin närstående.


1. Lägg tillbaka ansvaret där det hör hemma

Täck inte upp för dem. Låt dem själva ansvara över sina handlingar. Herb. N säger: "Acceptera ditt ansvar, om något, för att möjliggöra missbruket. Överlåt sedan 100% av ansvaret tillbaka till den missbrukande. Han/hon får det då omöjligt att använda dig som en ursäkt." 

("Möjliggöra" innebär att skydda den missbrukande från de negativa konsekvenserna av ett alkoholberoende. Du kan läsa mer om möjliggörande här.)

 
2. "Försäkra dem om att du älskar dem - att du kommer vara där för dem, men inte göra allt åt dem" 

Kärleken från familjen kan vara avgörande för alkoholistens tillfrisknade. Det betyder dock inte att missbruket accepteras. Ett sätt att uttrycka kärlek och uppmuntran är att positivt bemöta nyktert beteende. Hitta vägar att umgås när personen är nykter/drogfri. Uttryck din glädje när personen är nykter exempelvis genom att säga "Det är så trevligt att umgås med dig när du är nykter!"


3. Undvik att gnälla, kritisera, predika eller klaga

Att gnälla, bedja, slänga alkohol och att besviket påminna den missbrukande om kvällen innan brukar inte vara till hjälp. Kanske har du försökt det och kanske har du själv insett att det inte lett till någon förändring. 

En numera nykter person berättar: "Ju mer press jag kände på att minska, eller sluta med alkohol, desto mer förnekade jag att jag hade ett problem. Mitt råd är, pressa inte"

Genom att jobba med familjer med missbruksproblem har Robert J. Meyers, grundaren till CRAFT, funnit att det är långt mer effektivt att identifiera särskilda beteendeproblem som påverkas av alkoholen och tydliggöra hur du som anhörig mår av detta. 

Den nyktra alkoholisten Clare J. säger: "Låt han eller hon förstå när en specifik alkoholrelaterad olycka hänt - men var objektiv och neutral, gnäll inte." 

Till exempel kan du säga, "Igår när du körde hem från festen var jag riktigt orolig att du kanske skulle bli stoppad av polisen eller vara med om en trafikolycka." Istället för att fortsätta klaga på missbruket/drickandet, uttryck och gör personen uppmärksam på hur du mår i situationer när hans/hennes missbruk är inblandat.


4. Adressera alkoholproblemet direkt

Om och om igen nämner nyktra alkoholister detta: "Låt dem veta att du är medveten om deras problem, jag trodde jag lurade alla och de upplyste mig aldrig om motsatsen."  

Var öppen för att prata om problemet - det gör den älskade obekväm, men det måste göras. Förklara att du tror de har ett problem och vilket av personens beteende som ger dig dem tankarna. Be dem söka hjälp! Att ignorera problemet gör det inte bättre.  

"När jag ringde min syster två nätter i rad och berättade exakt samma sak för henne önskade jag att hon hade konfronterat mig. Hon visste att jag var full, men nämnde det inte. Flera andra spenderade massa tid med att prata med mig i telefon när jag var full, men konfronterade mig aldrig. Jag tror att om någon hade gjort det så hade jag insett mitt problem tidigare. Till exempel vägrat prata med mig i telefon tills jag var nykter."


5. Sök hjälp!  


Gå med i en supportgrupp, läs böcker, gå i terapi, prata med vänner och arbeta för att du själv blir stark och ditt eget välbefinnande. Det gör det lättare att hantera negativa situationer. Många nyktra alkoholister betonar vikten av att deras anhöriga behöver söka hjälp för sitt eget välmående.

 

Ta hand om er!

Tycker du att denna blogg är till hjälp och tror att någon annan skulle må bra av att läsa den? Tipsa dem genom exempelvis Facebook eller Twitter!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Blir bara trött av de här råden. Var är ansvaret hos den som dricker? Var är kärleken till familjen? När man kommit till punkten där man som anhörig är arg och frustrerad etc så har man redan passerat alla de goda råden som är i listan. Finns bara en sak att göra. Lämna så fort som möjligt och låt den alkoholiserade ta eget ansvar direkt.

Carina Bång sa...

Tack för ditt inlägg! Jag förstår att man kan bli trött av råden. Om det är inte är vi som dricker eller tar droger, om det inte är vårat fel, varför ska vi behöva göra någon förändring? Men missbruk påverkar och förgiftar hela familjen. Känner man att man kan lämna så är det bra för just den personen. Men alla känner inte att de kan lämna, exempelvis om du är förälder till ett missbrukande barn så innan 18 år så får du inte ens lämna. Enligt lag har du ansvaret. Och efter 18 år kan det ändå vara svårt (ibland kännas som en omöjlighet) att lämna sitt barn. Så vad kan de göra? Vad säger forskning och erfarenheter för dem som inte kan lämna på samma sätt. Likväl om du har växt upp med missbrukande föräldrar, kanske är de alkoholiserade eller missbrukare men det är ändå de föräldrar du fick. Vissa känner att de kan lämna, men vissa känner att de vill trots allt fortsätta ha kontakt med sin förälder. Hur kan de tänka? Vad kan vara till hjälp? Därför finns de här tipsen. Ansvaret för intaget av drogen ligger alltid hos personen som intar det (förutom de tillfällen exempelvis föräldrar givit sina barn den första drogen, men det är ju inte så vanligt).
I en kärleksrelation kan det vara lättare att lämna och kan vara det friskaste att göra för att skydda sig själv och göra tydligt till personen med missbruk att det där är inte acceptabelt för mig. Men även i dessa relationer kan det ibland vara väldigt svårt att lämna, exempelvis om det finns hot och våld i relationen så man kanske inte törs lämna. Om någon som läser detta befinner sig i den situationen ber jag er att kontakta Kvinnofridslinjen, de har mycket kunskap och hjälp!

Vi hörs vidare kära läsare!
/Carina

Anonym sa...

Jag jobbar som behandlare till en drog och alkoholberoende person där jag har svårt att veta hur jag ska bemöta honom när han är påverkad.. Har du något råd till hur jag kan samtala med honom som proffessionell?
Mvh.

Carina Bång sa...

Hejsan!
Tack för ditt meddelande! Vad glad jag blir över ditt engagemang!
Det är däremot svårt att ge några korta råd för en sådan stor fråga. Har du möjlighet att studera? att läsa missbrukarvård kan vara till hjälp!
Har du gått utbildning i MI-Motiverande samtal? Det är en evidensbaserad metod för att motivera personer med missbruk till förändring.

Men om jag ska komma med några korta tips så är väl detta några:

* Relationen är viktigast! Skapa god och trygg relation så han vet vem han kan prata med när han mår dåligt och om han funderar på en förändring.

* Involvera dig inte i några djupare samtal när han är påverkad. Ökad risk för aggressivitet, men förutom det så är hjärnan också påverkad av drogen vilket gör att han kanske glömmer allt som sagts eller att hjärnan inte kan tillgodogöra sig samtalet.

* Vad man inte ska göra: Skuldbelägga, skambelägga och anklaga. Det leder bara till försvar och förnekelse.

* Vad man kan göra i stället: Ställ Öppna frågor som får honom att tänka själv. Öppna frågor börjar ofta med VAD?, HUR? eller PÅ VILKET SÄTT?
Ex. - Hur tror du drogerna/alkoholen påverkar de drömmar du har?
- På vilket sätt tror du att alkholen/drogerna påverkar dina relationer till familjen?

Osv...

Hoppas det var några små tips som kan vara till hjälp!

Anonym sa...


Hur ska jag bete mej med min sambo som druckit flitigt i tio år varav det sista halvårtet druckit typ 1 flaska varannan dag. Wisky. Jag blev så arg då jag upptäckte att han tömt en hel flaska en dag då jag inte varit hemma. Jag sa till han att han kommer att dö om han inte slutar samt att vi inga vänner har som kommer till oss mera. Han sa då att han ska försöka sluta och i dag är det 17 dagar sedan. Denna disskution har vi haft en gång i halvåret och då har han aldrig sagt att han ska försöka sluta. Men hur ska jag bete mej? Jag är inte mycket för daltande och för att säja att han är duktig som inte druckit. JAg tycker att det är hans val att dricka samt hans val att inte dricka. Jag kan ju inte ta på det på mitt samvete. Han har förstört högtider här hemma och semestrar med sitt sura humör då han druckit. Nu är våra barn vuxna och har egna familjer gu ske lov, men då dom vart hemma på jular och semestrar har han förstört mycket med drickandet. Så mycket att jag inte kan dricka en droppe själv utan at känna mej äcklad. Jag skulle så gärna vilja ha råd hur jag ska bete mej. Jag ser ju att han verkligen anstränger sej nu. / elli

Carina Bång sa...

Hej och tack för ditt inlägg! Det är precis som du skriver, hans drickande är hans problem som han behöver ta hand om. Och han gör uppenbarligen det just nu. Det du kan göra är att fundera på vad det här har fått för konsekvenser för dig och "laga" dina egna hål. Missbruk söndrar. Vad har gått sönder för dig och vad behöver du ta hand om? Utöver det kan du också göra en plan för hur du ska agera om han börjar dricka igen, låt oss säga på nästa släktmiddag. Många anhöriga "härdar ut" och stannar kvar i en situation som får dem att må dåligt. Om han börjar dricka igen, hur kan du skydda dig själv vid ett sådant tillfälle. Hoppas hans nykterhet håller i sig och att du hittar ett sätt som fungerar för dig!