onsdag 3 mars 2010

Hjälpa eller stjälpa?

Hjälper jag om jag skyddar missbrukaren från missbrukets konsekvenser? Eller stjälper jag för att missbrukaren då inte behöver ta ansvar för konsekvenserna?

Hjälper jag om jag betalar knarkskulder? Eller stjälper jag för att personen istället kan köpa ännu mer droger för pengarna?

Hjälper jag om jag torkar upp spyorna efter en fylla? Eller stjälper jag för att den som dricker märker att han/hon kan fortsätta dricka för det ordnar sig ändå?

Hjälper jag om jag betalar hyran för personen har druckit eller köpt droger för pengarna? Eller stjälper jag för att missbrukaren själv inte behöver ta ansvar för konsekvensen av att använda pengarna till alkohol och droger?

Hjälper jag om jag ringer och sjukskriver min fru/make/barn för denne inte är i skick att gå till jobbet? Eller stjälper jag för att personen åter igen inte behöver hantera de negativa konsekvenserna av drickandet/drogandet?

Hjälper jag om jag ljuger till förmån för missbrukaren? Eller stjälper jag åter igen för att denne inte behöver se de negativa konsekvenserna av missbruket?

Hjälpa eller stjälpa?
Vad är att hjälpa?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är svaret?

Janeth sa...

Jag har gjort det här många gånger och det är ju på tok helt fel. Detta inser man dock inte förrän man gjort det ett antal gånger. Men man kan aldrig hjälpa en missbrukare utan missbrukaren måste hjälpa sig själva och framförallt måste viljan hos denne finnas annars blir det inget hållbart. Missbrukaren har ett eget ansvar. Hjälp till självhjälp även om det kan innebära att man stjälper.