lördag 18 februari 2012

Vad du än tror så kommer du får rätt!

Vad du än tror om dig själv eller dina medmänniskor så kommer du få rätt!

Det är kanske lite överdrivet, men i stort sätt så stämmer det. Utifrån tidigare erfarenheter så gör vi oss en bild av oss själva och andra. För att förenkla all den information och de intryck vi får försöker vi sedan sortera in detta i fack och kategorier (detta sker så snabbt i tankarna att vi förmodligen inte observerar det). Sedan använder vi denna karta vi har sedan tidigare och tolkar dessa intryck utifrån dem.
Det kan därför hända att vi förvränger informationen och situationer vi upplever för att de ska stämma överens med vår uppfattning, "vår karta", om världen. Vi kanske även ignorerar sådan information som inte stämmer med vår karta.

Det gör att det blir som en självuppfyllande profetia. Om jag har "en karta" om mig själv som exempelvis ett offer för omständigheterna, så kommer jag fortsätta tolka saker och ting på detta sätt. Jag hittar bevis på detta om och om igen, genom att min hjärna filtrerar och stoppar in informationen i dessa väl använda fack.

För att börja se sig själv och sin omvärld på ett annat sätt behöver man därför hitta på bevis på motsatsen. När en ny situation uppstår behöver man ifrågasätta sin egen tolkning och försöka hitta nya tolkningar till detta.

Vi har alla våra kartor, och frågan är om de bidrar till att stärka oss, eller till att dra ned oss.

Hur ser din karta ut? Hur tolkar du dig själv och omvärlden? Finns det nya perspektiv du skulle vilja se dig själv och omvärlden med? Vilka i sådana fall? Hitta bevis för dessa!

Inga kommentarer: