måndag 26 november 2012

Vad vill ni att jag ska skriva mera om?

Hej kära följare och läsare!

Jag undrar, finns det något specifikt ni vill att jag ska skriva om här på bloggen när det gäller medberoende och att vara anhörig till en person med missbruk?

Finns det övningar på något specifikt ni skulle vilja ha? Eller att jag skrivit om något tidigare som ni vill att jag fördjupar? Eller något helt nytt som ni vill att jag ska skriva om?

Kom gärna med önskemål! Syftet med bloggen är att den ska vara till hjälp för er anhöriga!

Antingen kan ni maila mig på info(a)carinacoach.se eller lämna önskemål i kommentarerna.

Tack för er hjälp!
/Carina

8 kommentarer:

LyckanNu sa...

Skriv gärna om tips på bra böcker för medberoende och om dessa fantastiska självhjälpsrogram som finns för medberoende Aca möten som man kan hitta på deras hemsida om mötesplatser och tider.En ovärderlig hjälp att gå till då man vill ta sig ut ur ett destruktivt förhållande eller är anhörig på andra sätt och vis till en beroende personlighet.Eller har vuxit upp med missbruk och eller annan dysfunktionalitet.

Carina Bång sa...

Tack för tipsen! Ska genast sätta mig ned och skriva en lista på bra böcker! :)
/Carina

Anonym sa...

Ja hur gör man, konkret, för att bli fri från medberoende?

LyckanNu sa...

Jag tror att man måste först bli medveten om vad är medberoende och om man är det.Sedan kan det hjälpa att gå i de medberoende program som finns exempelcvis Acas möten läs mera om dessa möten och program på deras hemsida.

Carina Bång sa...

Tack för feedback!
Precis som Kristina skriver så måste man nog först bli medveten om hur sitt medberoendebeteende tar sig i uttryck. En bra början kan vara att läsa detta inlägg: http://medberoendeinfo.blogspot.se/2009/12/kannetecken-for-medberoendebeteende.html
Sedan observera hos sig själv i det vardagliga livet, på vilket sätt tar sig detta i uttryck för mig?
Steg 2 kan vara att försöka arbete på de olika beteendena i taget.
Det är också väldigt hjälpsamt som Kristina nämner att ta kontakt med andra i liknande situation, ex Aca, Alanon, NärRingens anhörigförening eller någon annan grupp för anhöriga.
Återkommer till frågan i inlägg framöver!
/Carina

Carina Bång sa...

Hej igen!
Vill bara meddela att jag nu lagt upp 2 inlägg som kommer upp i januari, den ena är en boklista och den andra om konkreta steg att bli fri från sitt medberoende.

Hoppas de kan ge inspiration! :-)
/Carina

LyckanNu sa...

Ja vad bra!
Jag tror själv att medberonde,
kan vara lika starkt som ett beroende kan vara.
Och som kan likna ett tillfrisknande ifrån ett missbruk.
Och alla former av ett tillfrisknande kräver självinsikt
självrannsakan och en vilja till att välja ett tillfrisknande.
Ett aktivt val!

Anonym sa...

Skriv mer om hur det är att leva med en alkohlist som blir nykter, om att drogen bytt skepnad, känns som nu är det möten och det umgänge som finns i gemenskapen är drogen, vi som familj står fortfarande själva kvar.