torsdag 1 april 2010

Sunda relationer?

Hur vill du att dina relationer med andra människor ska se ut? Vilken kvalitet vill du att dina relationer ska ha? Vad vill du inte ha i dina relationer till andra människor?
- Ömsesidigt givande och tagande?
- Lögner?
- Repekt?
- Tillföra energi?
- Dränera energi?
- Stödjande på ett ömsesidigt sätt?
- Ansvarstagande för relationen?
- Ansvarstagande för sitt eget mående?
- Gemensamma intressen?
- Ärlighet?
- Tillit?
- Att hålla sina löften?
- Utvecklande?
- osv....

Skriv gärna ned: Hur vill du att dina relationer med andra människor ska se ut? Har du sådana människor runt omkring dig nu? Spenderar du så mycket tid på dem som du vill? Eller behöver du prioritera dem ytterligare?

Om du inte har sådana människor runt omkring dig, ut och leta! Vi behöver goda vänner och relationer i vårat liv! De kan finnas överallt... På jobbet, i bekantskapskretsen, på fritidsaktiviteter, på nätet, i nätverk, föreningar m.m.

Har du människor som inte uppfyller dina önskemål gällande nära relationer? Kan du minska deras inflytande på ditt liv? Hur kan det göras? Behöver du säga upp kontakten? Eller dra ned på umgänget? Sätta strikta ramar runt umgänget, hur ofta, vid vilka tillfällen osv, hur du ska hantera när personen överskrider dina gränser osv...?

Gör en plan för dina sociala relationer!

2 kommentarer:

Ji sa...

Ja jag har verkligen fått 'gjort' den där listan igen och igen. Många gånger upptäcker jag att jag dras till helt fel männniskor, medbereonde är en stark orsak.
Plus att jag ofta omedvetet har en dragning att att leva 'utanför' mig själv. Fastän jag mår bra, kan jag får det där crawing för uppståndelse, kaos och förvirring.

Det är gamla programmerade stigar i mitt omedvetna. Därför är självmedvetenhet det viktigaste i att tillfriskna + att hitta en vän som jag vågar erkänna till.

Medberoende är egentligen för mig en stark kraft till att känna mening, en längtan jag tror att alla människor har. En mening att jag kan förändra, göra något bra.
Att ändra inriktning kan vara ett bra sätt, lära känna sig själv.
Men fyfan va svårt det kan vara och är.

Jag har väldigt fina vänner, inte många men sanna och som jag kan öppna mig för förbehållslöst :)
Tears of Joy :)
Ji

MammaJenny sa...

Hej Carina.

Vilken bra blogg du har! Härligt med människor som försöker hjälpa andra! Jag hoppas att du inte har något emot att jag på det här sättet vill göra dig uppmärksam om min blogg. www.mammajenny.wblogg.se
Jag har skrivit en barnbok för barn till missbrukare och allt överskott på försäljningen går till bris. Du kan väl kolla in både hemsida och blogg. Hemsidan är www.backryd.se Kanske är det någon av dina läsare som skulle behöva lite hjälp med hur de kan prata med sina barn eller barnbarn eller så.

Tack så länge.
Varma hälsningar
Mamma-Jenny