lördag 8 maj 2010

Vill du bidra till medberoendebloggen?

Vill du bidra med din kunskap och dina erfarenheter på medberoendebloggen? I sådana fall kan du maila mig ditt inlägg på mailto:carina@beroendelinjen.se.

Vad ska inlägget innehålla?
- Inlägget ska vara skrivet i syftet att delge erfarenhet, kunskap och hopp till läsaren.
- Inlägget får gärna innehålla reflektionsövning eller frågor som väcker tankar gällande den egna situationen.
- Inlägget ska vara stödjande för andra läsare och förhoppningsvis hjälpa dem att ta ett steg vidare i deras egen utveckling.

Jag kommer välja ett av inläggen och lägga ut på bloggen, kom ihåg att bifoga länk till egen blogg/hemsida om du vill att detta ska vara med. Som tack för hjälpen kommer författaren till det publicerade inlägget att få en gratis "Arbetsmanual för anhöriga till missbrukare" skriven av Carina Bång

Vill du bidra genom att sprida Medberoendebloggen?
Du får väldigt gärna sprida vidare länken till denna blogg! Tex genom att använda funktionen som finns till vänster på sidan, att dela med sig på Twitter och Facebook.

Tillsammans kan vi sprida kunskap och stöd till andra anhöriga!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Jag har en fråga som jag hoppas att du kanske kan svara på... Jag undrar hur LVU & LVM lagen fungerar.
För att få LVM så måste man vara en fara för sitt eget liv, eller för andras. Man är ju automatiskt en fara för sitt liv när man är narkoman (som i detta fallet)... Men ändå får jag ingen hjälp med min anhöriga trots att jag anmäler... Har du några tips på hur jag kan gå till väga? Jag är så rädd att denne snart ska ta livet av mig eller sig själv... Snälla hjälp..

Ji sa...

Till dig som undrar om LVU, LVM

Min bror är narkoman, och jag har många gånger anmält honom till sos, utan resultat.
När jag kunde släppa min bror, vilket tog lång tid fick jag höra av psykiatrin.

Att det bästa för en människa som är i djupt missbruk är att ringa polisen, om missbrukarn är aktiv och kan göra sig själv eller andra illa. Polisen kan i det fall de anser det behövs, göra LVU anmälan, vilket anses vara högre prioriterat än om anhöriga gör det.

Känns ju fel såklart, men har själv tänkt att om jag någonsin vill göra LVM på min bror igen, så skulle jag göra så.

Önskar dig lycka till, och glöm inte att INGENTING du gör kan få din anhöriga frisk, tyvärr.

För mig gick det så långt att först när jag accepterade faktum att min bror kunde dö ifrån mig, och jag ingenting kunde göra. Så kunde jag börja leva mitt liv, och också se till att varje gång jag träffade min bror, säga till honom att jag älskar honom precis som han är, men inte hans droger.
Det jag var mest rädd för var att han dog, och jag var osams med honom eller något. Först när jag kunde inse faktum kunde jag också bli fri. Men det var en mycket lång väg dit

Tankar, Ji