lördag 16 juli 2011

Är du less på att älta?

Det vi är med om i livet behöver vi bearbeta, framför allt när vi har varit med om traumatiska händelser och sådant som är svårt i livet. För bearbetningsprocessen är det guld värt att ha ett bollplank, vän eller professionell, det hjälper tankarna vidare. Ibland fastnar vi dock i bearbetningen. Då kan vi börja älta istället, samma sak, om och om igen. Vi somnar med samma tanke som vi vaknar med och vi kommer ingenstans. Till slut blir man fruktansvärt trött och less på sina egna tankar. Här kommer ett tips på hur du kan göra, om du känner att du fastnat i en tanke och har svårt att koncentrera dig på annat.

Bestäm en tid varje dag då du får älta till 100%.
Exempelvis: "Idag kl. 15 så får jag älta hur mycket jag vill i 20 minuter."  Om du då börjar älta innan kl. 15 så får du säga till dig själv: -”Okej, de där tankarna får jag ta kl. 15." och sedan koncentrera dig på något annat. När klockan sedan är 15, då sätter du dig ned och tänker, skriver, gråter och ältar allt vad du kan under en bestämd tid! När den tiden är slut, då fokuserar du på andra saker igen samt bestämmer en ny tid för att älta dagen därpå. På så sätt tar inte ältandet över hela dagar och du kan ta tillbaka fokus och göra något annat. Den här övningen har hjälpt mig. Efter en tid kommer du förmodligen sätta dig för att älta och komma fram till att det är rätt tråkigt och hellre vill göra något annat av tiden. Då har du kommit förbi ältandet!

1 kommentar:

Marianne sa...

Tack - inte nog med att jag är medberoende, jag låter alla tankar och känslor kring detta flöda fritt, vilket kommer att leda till en tsunami i negativ input och på vilket sätt bidrar jag till mitt eget välbefinnande då - jag ska införa ÄLTTID