torsdag 21 juli 2011

Måste, borde, ska = Motivationsdödare

Tycker du att du har mycket du måste, borde och ska? Typ:
Jag borde städa...
Jag måste diska...
Jag ska laga mat nu...

Med alltför många borde och måsten finns det risk att vi känner oss belastade och att livet bara är fullt av krav.
Så vi kan trösta oss med att det finns faktiskt bara 1 sak vi måste göra: Vi måste alla dö.
Fram till det så är det våra val.

Ett sätt att motivera sig själv, för dessa måsten och borden, är att ändra orden. Testa!
Om du istället säger: Jag vill verkligen ha det rent och snyggt runt omkring mig! (istället för "Jag borde städa)
Visst känns det lite mer motiverande?

Så vad du gör är att byta ut orden måste, borde, ska till något mer motiverande som "jag vill, jag har lust med, jag ser fram emot...
Sedan ser du på vad det är för resultat du vill uppnå, vad är vinsten med att göra detta?

Jag ---- måste ---- plugga.
Jag ---- vill ---- få bra resultat på provet.

Jag ---- borde ---- tvätta
Jag ---- vill ---- ha rena kläder

Jag ---- måste --- spara 500 kr i månaden.
Jag ---- har lust att ---- åka på semester nästa månad.

Testa och se om det känns lättare!

Inga kommentarer: