Är du anhörig till en person med beroendeproblematik? Är du ofta orolig och känner att all din energi går till att försöka rädda din närstående från beroendet? Alkohol, narkotika och andra beroendeframkallande substanser får ofta negativa konsekvenser för de anhöriga.
torsdag 11 augusti 2016
Blir du som anhörig verbalt attackerad och skuldbelagd?
Som många anhöriga till personer med missbruk och beroende vittnar om, så är det många anhöriga som får stå ut med personangrepp, anklagelser och skuldbeläggande från sin närstående med ett substansmissbruk.
Det gör ont. Det sårar. Och det kan vara svårt att inte själv triggas igång till att ge tillbaka med samma mynt. Resultat? Ni kan tänka er själva. Det blir naturligtvis bara värre!
Till slut kan det vara de här personangreppen som gör att man tillslut behöver bryta kontakten, man klarar inte av att vara någon annans toalettstol som de kan kräkas ur sin ilska och besvikelse över. Man bryter för man behöver ta hand om sig själv. Man bryter för att man ser att man bara mår sämre varje gång men pratat med den man håller kär.
Men vissa personer kan inte bryta kontakten. Exempelvis om det är ens omyndiga tonåring som missbrukar droger och kommer med alla anklagelser. Det kan även vara svårt i andra relationer, eftersom att man har starka band till personen med alkohol- och drogproblem.
Känner du igen dig? Här kommer några tips du kan testa och se om de får annat resultat.
1. Gå inte till motattack!
Svara hellre med något kort, men ärligt: ”Jag är ledsen att du känner så.”
2. Ge en öppen fråga tillbaka!
Öppna frågor börjar ofta med VAD, HUR, PÅ VILKET SÄTT? Den öppna frågan lägger tillbaka bollen till personen som uttryckte attacken. Och du behöver inte gå i försvar.
Ex:
”Jag är ledsen att du känner så. Hur kan du hantera dessa känslor?”
”Det måste vara väldigt jobbigt att känna så. Vad kan du göra för att söka hjälp för att du känner dig så illa behandlad?”
”Det är hemskt att upplever det så. På vilket sätt kan du lösa det här problemet?”
3. Undvik respons
Gå därifrån, lägg på telefonluren, sätt på hörlurar och lyssna på musik i stället. Om man kallar någon för fula ord och anklagar någon annan för massa saker och det inte är någon som lyssnar, då får det ingen effekt. Om den anhörige konsekvent ignorerar angreppen och gör något bättre av sin tid än att lyssna och gå i försvar, så till slut så kommer den andre personen att lära sig att det är ingen idé, för det finns ingen mottagare. Personen får ingen uppmärksamhet åt sitt beteende. Det är lönlöst.
Kom ihåg, vi behöver repetera dessa strategier om och om igen, konsekvent ofta under flera månader. Om en person är van sedan åratal tillbaka att de kan trigga igång er med attacker och skuldbelägganden, då kommer det ta en tid innan de förstår att det är andra bullar nu. Och det här funkar bara, om du inte börjar attackera tillbaka. Då är strategierna meningslösa.
Testa och se om det blir annorlunda! Var konsekvent.
Berätta gärna om du märker någon skillnad, här i kommentarerna eller maila mig på info@carinabang.se.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar