söndag 6 mars 2011

Tankefällor

Det är vanligt att vi människor har olika tankefäller/tankefel som vi kan fastna vid. De här tankefällorna gör ibland att vi mår sämre än vad vi skulle behöva göra, för att det färgar vår tolkning på många olika situationer. Under vissa perioder kan dessa tankefällor var mer dominanta, och under andra perioder påverka oss mindre.

För att inte låta sig påverkas av dem lika mycket, och att tankefällorna inte ska få möjlighet att färga vårat seende, så är det viktigt att först bli medveten om dem. När vi sedan tänker negativa tankar så kan vi fråga oss: Är det jag som har fastnat i en tankefälla nu? Är det verkligen så här, eller är det min tolkning?

Vilka tankefäller känner du igen hos dig själv?

1. Diskvalificering av det positiva.
Det positiva gäller inte eller du förklarar bort det. "Det finns säkert något lurt med det här..."

2. Förminskning
Du ser det positiva som verkligt men ändå betydelselöst.

3. Övergeneralisering
Enstaka händelse eller situation tolkas som typisk för hela ditt liv.

4. Etikettering
Detta är en extrem form av övergeneralisering. En person med utländskt utseende tar en cykel = alla invandrare är tjuvar.

5. Svart-vitt-tänkande, allt eller inget-tänkande
Det finns bara två alternativ; succé eller fiasko. "Om jag inte gör det perfekt är jag inte värd något."

6. Selektiv abstraktion, kikartricket
Om du ser en ros ser du bara taggarna. Du fokuserar enbart på en aspekt, oftast negativ, bland många andra.

7. Personalisering
Du tar på dig personligt ansvar, även när andra aspekter har betydelse. Till exempel tolkar du det personligt när kritik riktas mot en grupp.

8. Känslotänkande
Du antar att de känslor du har är samma sak som verkligheten. "Jag känner att det är hopplöst, alltså är det så."

9. Tankeläsning
Du tror dig veta vad andra tänker och har för uppfattning om en. "Det syns ju på dom."

10. Siarens misstag
Du lever som om dina negativa förväntningar är fakta. "Det bara är så, det kommer inte att funka."

11. Katastroftänkande
Negativa händelser och mindre oförutsedda händelser blir stora katastrofer.

12. Måste och borde-tänkande
Används ofta för att höja motivationen. De är förknippade med skuld- och skamkänslor. "Jag borde inte bli upprörd på min mamma, hon vill mig väl och blir sårad..."

Källa:
http://www.sinnet.nu/halsa/depression/depressionsskola/tankefaellor

1 kommentar:

Sarah sa...

Har läst inlägget många gånger nu och vill verkligen förstå. i mitt fall är det den missbrukande som hela tiden inger mig förhoppningar om förändring till nåt positivt. För att nästa gång vända de jag trodde var ett steg i rätt riktning. Alltså först massor av positivitet, beröm och glädje för att i nästa stund svartmåla mig kalla mig fula ord och trycka ner mig. Så jag har fastnat där på 1 och 2 för det är så mitt liv med missbrukaren ser ut. Hur går man vidare i nya tankebanor?