måndag 9 januari 2012

Vad är psykisk misshandel?

Förra året höll jag en utbildning för Alla kvinnors hus som möter kvinnor som är utsatta för fysisk och psykisk misshandel.

En tydlig bild jag fick var att många kvinnor som var utsatta för psykisk misshandel inte riktigt visste vad det innebär och om det gällde dem. Inte allt för sällan ringer kvinnor till kvinnorjourer och säger "Jag vet inte om jag har ringt rätt, men..."
För definitionen är svår. Är det man är utsatt för normalt eller är det faktiskt psykisk misshandel?

Därför tänkte jag ge mig på en liten beskrivning från Ersta Fristads information utifrån en modell som kallas Cirkeln för "Makt och kontroll" (Domestic abuse intervention project, Minnesota).

Modellen är beskriven i en cirkel, men jag skriver rätt upp en liten förkortning av modellen:

I mitten har vi orden "Makt och kontroll" för det ligger som grund för all form av fysisk och psykisk misshandel.

Känslomässiga övergrepp:
När partnern trycker ned, ger dåligt samvete, skällsord, gör så att kvinnan tvivlar på sinna sinnen, förnedrar, ger skuldkänslor.

Isolering:
Kontrollerar hennes handlingar, vem hon pratar med, vad hon läser, vart hon går, begränsar hennes engagemang utanför hemmet, rättfärdigar sin kontroll med hänvisning till svartsjuka.

Förminska, förneka, skuldbelägga:
Tar inte övergreppen och hennes oro på allvar, förnekar övergreppen eller lägger ansvaret på henne, säger att det är hennes fel.

Använda barnen:
Får henne att känna sig skyldig angående baren, använder barnen som budbärare, hotar med att ta barnen ifrån henne.

Använder sig av manliga privilegier:
Behandlar henne som en betjänt, bara mannen fattar stora beslut, beter sig som huset herre.

Ekonomiska övergrepp:
Hindrar henne från att behålla eller skaffa ett jobb, tvingare henne att be om pengar, tar hennes pengar.

Tvång och hot:
Hota eller genomföra hot om att göra henne illa, hota med att lämna henne, begå självmord, eller anmäla henne till socialtjänsten, får henne att begå olagliga handlingar.

Skrämseltaktik:
Gör henne rädd genom blickar, handlingar, gester, slår sönder saker, förstår hennes ägodelar, begår övergrepp mot husdjur och eller skyltar med vapen.

Om du känner igen dig i ett eller flera av dessa övergrepp, och om du vill ha stöd och hjälp, då kan du kontakta Alla kvinnors hus: http://www.allakvinnorshus.org/

/Carina

2 kommentarer:

Crew sa...

Mycket viktigt och intressant!
All lycka!!

Respektfullast,
Tommy Deogan

Anonym sa...

Stämmer så fruktansvärt bra på ALLA PUNKTER.. jag har gått igenom psykisk/fysisk misshandel och han våldtog mig oxå..idag efter 4år när jag äntligen kom ifrån helvetet ( efter 17 års misshandel) så har detta svin ännu idag efter mig, hotar mig och polisanmälningar och socanmälningar,men ändå finns det inga anledningar till dom, han ringer försäkringskassa försöker stoppa underhåll/barnbidrag osv.. han går genom mina barn om vad jag gör/om någon ny kommit in i mitt liv osv.. dethar varit rättsliga proceser mm han har blivit dömd 2gg för kvinnofrid/barnmisshandel /hemfridbrott.. ändå fick han gemensam vårdnad och jag måste sammarbeta vilket e rent helvete o vansinigt.. ännu idag har jag kontakt m kvinnofrid och psykolog/kurator.. idag e jag stark o stolt över mig själv att jag vågade.. jag har bott under hemlig ort , som skatteverket ordnade för mig o barnen, så lämnade ändå socialtjänsten i den kommun som han bor i , uppgifter var vi var.. polisen o kvinnofrid har gjort en säkerhets bedömning som var/är hög, men polisen gav oss inget skydd efter svinet kom ut.. När jag frågar mina kontakter hos myndigheter o läkare/kurator o kf .. -när tar detta slut, när får barnen/jag lugn o ro, när får vi leva i tygghet o haemoni?!
Svaret jag får - hjärtat vo vet hur du kämpar men vi kan inget göra förens han gör handlingar för sina hot.det vi kan göra e anteckna allt han säger/gör att få ihop anmällningar. han e psykopat ( starka psykopatiska drag) han kommer aldrig släppa taget..
Den resan jag och barnen fått gått igenom med myndigheter och poliser rättsystemet så känner jag ( min nya kommun som jag idag bor i har jag allstöd i anser som jag att till o med kommuner/rättsystemet har inte varken skyddat lyssnat osv utan dom våldtog/slog mig på käften.... så jag/barnen har ingen som helst förtroende el respekt för rättsystemet o myndigheter..
Politikerna pratar om att skydda o att straffen måste bli hårdare mm... jag /många fler svenska kvinnor säger att det e bull skit.. det existerar INTE.. jag e INTE DEN ENDA kvinna /barn som har gått i genom all denna svek som kommuner/polis/rättsystemet gör mot utsatta... Vi har inte valt att bli psykiskt/fysiskt misshandlade......