måndag 16 april 2012

Ta inga beslut när...

... du är uppfylld av skuld och dåligt samvete. Risken är att man som anhörig är väldigt snabb på att reagera. Snarare än att fundera på saken ett tag och sedan agera.
Skuld- och dåligt samvete kan grumla vår sikt för vad som faktiskt är mest konstruktivt att göra i den situationen. Vi tar kanske inte in all fakta och ser inte hela situationen för våra skuldkänslor har tagit över och vi vill befria oss från dem. Då är det lätt att reagera på sätt som vi sedan ångrar.

Det kan dessutom vara så att det är missbrukaren som projicerar dessa känslor på den närstående, antingen för att de vill uppnå något eller för att de själva mår så dåligt att de inte står ut med sina känslor.
Ett tips kan vara att låta saken få vila några dagar och i stället prata med andra som har erfarenhet av missbruksproblematik. Då är det lättare att ta ett beslut som är positivt på lång sikt.

Andas lugnt...

2 kommentarer:

Rockabilly Vicky sa...

jag är så glad att jag har din blogg att läsa... jag är utsatt för precis det du beskriver... efter att jag träffade exet i torsdags så messade han mig i fredags och det tog ett tag innan jag förstod att han var på fyllan... jag tänkte som så att jag måste väl ta emot lite nu jag också eftersom jag messade honom då jag blev ledsen då vi träffades..

men som sagt han var full och ville få mig att må dåligt, han lyckades inte dock... bergväggen är borta...

MEN jag är ledsen för att en människa som jag tycker väldigt mycket om väljer ett så dåligt liv för sig själv... och jag är ledsen för att hans chef som också är hans svåger inte bryr sig mer om den lagstiftning som finns angående att ha alkoholister anställda i sitt företag... för honom räcker det med att exet är nykter på jobbet... vad han gör på sin fritid struntar han i... men i förlängningen kommer ju fritiden tillslit påverka också arbetet... just nu tror dom att dom är skyddade på grund av alkolås som dom satt in för ett halvår sedan...

men den här killen har supit 27 år och jobbat på samma ställe i 9 år och det är bara en tidsfråga innan allt rasar igen...

men den här gången är jag inte med... och jag slipper bry mig...

jag läser inte, tittar inte och har efter torsdag fokuserat på NOLLKONTAKT

det är det viktigaste jag och mina barn och mina hundar...

alkoholisten ja han får väl supa ihjäl sig det är hans val och hans liv...

men det gör ändå ont i hjärtat att vara mindre värd än alkohol...

under tiden låter jag tiden gå och jag andas lugnt...

Anonym sa...

Hej Carina! Blev väldigt glad när jag hittade denna Blogg. Tänkte, ännu en som arbetar för nykter- och drogfrihet. Själv så skulle jag vilja göra lite reklam för min bok som jag precis kommit ut med. Boken är viktig och bra och den är inte skriven i ett vinstsyfte (tvärtom så har jag lagt ut en massa pengar själv ur egen ficka) utan som ett stort 12-stegsarbete. Jag är själv nykter sedan 14 år tillbaka och har arbetat med beroende i många år. Jag skulle behöva hjälp med att sprida boken till så många som möjligt.... eftersom den har allt det som jag saknade i den litteraturen som fanns när jag blev nykter. Mia Thörnblom har läst den och gör reklam för den på bokens framsida. Så om du vill hjälpa mig att hjälpa så kan du väl höra av dig.
www.newserenity.se