söndag 15 september 2013

Meditation 12 min/dag

Enligt forskning så är det tydligt att meditation påverkar vår hjärna positivt. Det gör oss lyckligare och bidrar till vår förmåga att lösa problem (det låter ju kanon!). Nu har man också kommit fram till genom hjärnscanning att meditera 12 min om dagen ger oss flera vinster efter 2 månader. Under meditationen producerar hjärnan lyckohormon som dopamin, serotonin m.m.

Kan det vara värt att börja med meditation 12 min/dagen? Är det någon av er som har erfarenhet av meditation? Hur upplever ni det? Har ni några tips på övningar? Skriv i kommentarerna!

Allt gott till er denna dag!
/Carina

Källa: "Winning without losing"
av Bjergegaard & Milne

2 kommentarer:

Levanah sa...

Jag har tidigare hållit på med mindfullness. Gjorde det mellan 10 - 20 minuter varje dag på arbetet, och alla märkte stor skillnad. Jag var lugnare och mer balanserad i mitt sinne. Pausen från all hjärnaktivitet gjorde att jag även mådde bättre kroppsligen. Kroppen var mer centrerad och mindre rastlös. Jag sov bättre, inte ont i huvudet lika ofta, fick bättre minne. Tappade bort det nu när jag flyttat till ny stad och börjat plugga, men ska helt klart lägga in det i mitt dagliga schema.

Jenny sa...

Jag har erfarenhet av både mental träning och meditation, underbart givande och man mår faktiskt bättre! :)
Man kan sortera tankar på ett annat sätt, vilket är särskilt viktigt som medberoende. Så testa!