torsdag 17 oktober 2013

Filmklipp Släpp kontrollen - Vinn friheten!


Hej fina följare!
Här kommer lite mer information om boken för anhöriga som jag har skrivit.

”I över 20 år höll jag tyst. Jag trodde att de skulle betrakta mig som en sämre människa. Tystnaden isolerade mig. Det här är något människor behöver våga prata om. Anhörigproblematiken borde lyftas upp mer. I tv, radio och tidningar. Det betyder mycket att få lätta sitt hjärta.” – Gunvor, pensionär och drabbad anhörig

Om varje person med alkohol-/ narkotika- och läkemedelsberoende i Sverige har 5 anhöriga, exempelvis föräldrar, make/maka, syskon och barn så finns det cirka 3 000 000 vuxna och barn i Sverige som lever nära någon med beroendeproblematik.

Anhöriga lever ofta under hög stress och oro och gör allt som står i deras makt för att hjälpa sin kära till ett bättre liv. Boken är en guidebok för anhöriga som stegvis vill starta en process till ett större välbefinnande. Den bjuder på flera perspektiv med intervjuer med anhöriga och kunskap om den anhöriges situation samt reflektionsövningar för läsaren.  

Släpp kontrollen – Vinn friheten har jag skrivit som stöd till anhöriga och med en förhoppning om att det ska leda till ett större välbefinnande och mindre oro och stress för läsaren. Samtidigt hoppas jag att det kan bidra till att uppmärksamma anhörigas situation då det i dagsläget finns lite hjälp och stöd för anhöriga.
 
 


Tack för att du lyssnade och läser min blogg! :-)
/Carina

Ps, vill du följa denna blogg? Registrera dig då som följare i vänstra kolumnen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Carina,
Jag har läst din bok Släpp kontrollen - vinn friheten. Jag sträckläste den. Alla berättelser gjorde att det blev väldigt levande och spännande. Jag kände igen mig även i berättelser om andra typer av missbruk än alkohol som finns omkring mig. Jag har inte gjort alla övningar, men det är bra att de finns. Det blir konkret så.
Kommer du att släppa fler böcker?
Finns boken på biblioteket? Tänkte jag skulle vilja rekommendera andra att läsa den...
/Bella

Carina Bång sa...

Hej Bella!
Vad bra att du tyckte om boken och att den förhoppningsvis var till hjälp!
Jo, den finns på 19 bibliotek! :-) Men vilka bibliotek och vilka orter är jag inte säker på. Det lättaste är nog att den som är intresserad söker på just det bibliotek som är närmast den.

Tyvärr ingen fler bok på gång ännu... Tidsoptimisten i mig trodde att det skulle ta 6 månader att skriva "släpp kontrollen", det tog mig snarare 3 år så det tar nog ett tag innan/om jag gör det igen...

Ta hand om dig och tack för att du kommenterar!
/Carina

Anonym sa...

Hej!
Tack för att du gör ett sådant fint jobb och din bok behövs!

Kommer varmt rekommendera den till anhöriga som jag har kontakt med.

Varma hälsningar Ann-Charlotte