onsdag 2 oktober 2013

Ge dig själv positiv feedback!

Många gånger hör jag människor vara missnöjda därför att chefen eller partnern eller någon annan "aldrig" ger någon positiv feedback. Och, i ärlighetens namn har jag väl fallit in i den klagosången själv vid olika tillfällen. Och det är ju naturligtvis tråkigt att inte få bekräftelse varken på arbetet eller i privatlivet. Det skulle verkligen kunna vända en tråkig dag till en rolig dag!

Men, så undrar jag också, hur duktiga är vi på att ge oss själva positiv feedback? Se våra egna styrkor? Vara tacksam för våra egenskaper som hjälper oss framåt? Bekräfta våra egna bedrifter? Det behöver inte göras högt. Man kan tänka det. Man kan skriva det.

Ofta är det också så att vi tänker många negativa tankar om oss själva. Som om vi har en tjatig negativ papegoja som sitter på axeln och hackar. Exempelvis "Jag klarar aldrig det där", "Jag är så korkad, hur kunde jag göra så där?", "Vem tror jag att jag är, det där är inte min grej." osv. Och utöver det så hoppas vi då att andra personer ska kompensera detta med att säga positiva saker om oss. Vilket gör att vi lägger ut ansvaret för detta på andra personer.

Om du känner igen att du har en negativ papegoja på axeln och inte ha börjat ännu med att se och formulera dina egna styrkor, börja göra det nu! Skriv gärna ned dem varje dag, sådant du gjort/sagt/känt/tänkt/hanterat/fixat/kommunicerat under dagen som du är nöjd med. I slutet av veckan kan du läsa igenom allt och se alla dina styrkor! En må bra övning! :-)

Good luck!
/Carina

Inga kommentarer: