måndag 12 september 2016

4 övningar för att stärka din självkänsla

.
 
Kära läsare, jag hoppas att allt är bra! 

Jag hoppas att du känner dig stolt över dig själv, att du mår bra med dig själva och att du vet att du betyder någonting, att du är viktig. Att du vet att ditt liv spelar roll.
 
För, det är till min stora sorg mycket vanligt att människor som jag möter inte känner på detta sätt. Att de tänker och känner att de inte är tillräckligt bra, att deras liv inte är värt någonting.
 
Det är vanligt när man lever nära någon med beroendeproblematik att man plågas av dessa tankar. Vi sätter våra liv och egna behov åt sidan för att vara där för personen. Och vi känner oss ofta dåliga om vi inte lyckas hjälpa honom eller henne. Ibland tror vi att det är vårat fel att någon annan dricker/tar droger. Dessa tankar leder i många fall till låg självkänsla och lågt självvärde. Men det finns många saker du kan göra för att du ska känna dig bättre! Se övningarna nedan! Gör dem för dig! 

4 övningar för att stärka din självkänsla:


1. GÖR EN LISTA ÖVER DINA TANKAR OM DIG SJÄLV

Gör först en lista över dina negativa tankar. Till exempel "Jag är en dålig förälder", "jag kan inte göra [...]", "Jag är ful". Skriv sedan ner dina svar på följande frågor:

- Var kommer dessa tankar ifrån?
- Finns det några bevis som kan stödja dem?
- Hur känner du dig när du tänker dessa tankar?
- Vilken typ av situationer brukar utlösa dessa tankar?
 

Gör sedan en lista över dina positiva tankar om dig själv, till exempel, "Jag är en bra lyssnare" eller "Jag är en bra författare". Kom upp med exempel på verkliga situationer när du har använt dessa "färdigheter" (till exempel "när jag har tillbringat tid med mina vänner", ”när jag gör saker för mitt barn”). 

Ett förslag är att fortsätta skriva ner alla dina tankar om dig själv och i vilka situationer de uppkommer. Gör detta under ett par dagar eller veckor. Vad kan du göra för att övervinna de negativa tankarna och låta alla positiva tankar om dig själv ta över? 

2. TÄNK PÅ SÅDANT SOM DU VELAT GÖRA PÅ SISTONE...
 
... Men bara inte har haft mod, styrka, tid eller möjlighet att göra. Kanske är det ett projekt av något slag, skriva en dikt eller novell, träna, träffa en vän, gå på en kurs, måla, eller någonting annat. Kom ihåg att du förtjänar att göra alla dessa saker för din egen skull. Om du fortfarande inte kan få dig att göra dem, skriva ner hur du skulle känna om du gjorde vad du verkligen ville göra!
 

3. GÖR EN SAK VARJE DAG SOM FÅR DIG ATT LE...
 
... på insidan eller på utsidan. Det kan vara allt från att ringa en vän, tänka på någon du bryr dig om, tänka på något du har gjort som gör dig stolt, tänka på ett gammalt minne som fick dig att skratta, se på en rolig film, titta på gamla bilder, och så vidare.

4. GLÖM ALLA FÖR- OCH NACKDELAR, OM BARA FÖR EN ENDA GÅNG... 

... och ta chansen! Gör någonting som du inte har gjort förut. Möt dina rädslor, även om de är stora eller små. Gör det för din egen skull. Utmana dig själv. Tänk inte på det för mycket. Fråga efter någons nummer. Säg hejdå till som får dig att må dåligt. Boka den där resan. Säga ja till någonting som du brukar säga nej till, men som du faktiskt skulle vilja göra. Och säg nej till någonting som du brukar säga ja till, men som du faktiskt inte vill göra. 


Här är några länkar som jag också hoppas kan vara till hjälp:



Ta hand om er!
/Carina 

Ps. Kom ihåg att dela inlägget om du tror att det kan vara till nytta för andra!



Inga kommentarer: